31 mars 2009

La Rambla

En promenad längs turiststråket La Rambla är ett absolut måste under Barcelonavistelsen.
Där håller man extra hårt i handväskan och kameran........
Klicka gärna på bilderna och följ med på vandringen!

Överallt står "levande statyer" av alla tänkbara sorter tex alver, apor i bur, Columbus mm. Undra hur lång tid det tar att få till kläder och makeup???
Barer i mängd, sangria och tapas!
Gatumusiker som vill ha en liten slant. Man blir alldeles yr i huvudet......


Timme in och timme ut, står dom där statyerna och inte en blinkning så vitt man kan se............


Mitt favoritställe längs La Rambla är utan tvekan den fina saluhallen St Josep. Där skulle jag kunna tillbringa hur många timmar som helst!!!!


Skaldjur, det vet ni ju alla är något av det bästa jag vet!


Här bjuder denna trevliga senorita på provsmakning av skinka och korv. Åh va gott.
Det blev en "välhängd" jättegod nötig Iberisk skinka och några korvar som fick följa med mig hem.
Häftigt att se hantverket när hon skär skinkan i tunna fina skivor med kniv, inga skärmaskiner där inte....

Fikonen var saftiga och jätte-jättestora. Jordgubbarna sååå söta. Jag blundade och helt plötsligt var jag i en annan tid, borta var snö och kyla. Värmen sprider sig i kroppen, det är sommar och sol!
Till Barcelona måste jag absolut återvända. Nästa gång hoppas jag få dela upplevelsen med mannen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga inlägg och La Rambla är som en stor fest...

billan sa...

Slottsträdgårdsmästaren:
Härliga dagar var det! Planerar för nästa resa, det gav mersmak.....