12 oktober 2008

Några vackra rosor som jag handlat hos min favorithandelsträdgård.


Peace

Rosa Morden Sunrise, en kanadensare



Lichtkönigen Lucia

Feuerwerk


Denna helg har jag funderat mycket på smått och stort. Va då? tänker du!.
Ska försöka förklara vad som snurrar i mitt huvud!
Stort: alla dessa gräsliga stormarknader såsom Plantagen, Blomsterlandet mm mm.
Smått: min underbara, fina lilla lokala handelsträdgård. Den har typ alltid funnits, kvalitét på växter, man får alltid bästa tänkbara råd och service.
Bäst både vad gäller träd, buskar, perenner, sommarblommor och på vintern krukväxter och vackra krukor osv.
Alltid nöjd och belåten är jag när jag vandrar hemmåt med mina nyförvärv.
Helgens inköp smakade dock lite surt!!!!
Bra för plånboken, men ändå känns det inte riktigt bra!!
Jag kom hem med en jättefin stor ljuslykta, platsen given bredvid braskaminen. Två stora svarta krukor till burspråket i TV rummet och två röda krukor till arbetsrummet.
Varför är jag då inte riktigt nöjd????
Allt detta har jag införskaffat till 50% rabatt, tack vare att stormarknaderna håller på att ta kål på det småskaliga, lokala försäljarna. Dom har inte ekonomi att hålla verksamheten igång i vinter.
Skit, jag hoppas verkligen att de öppnar igen i mars som utlovat. Va ska jag annnars ta mig till när jag kliver ut ur vinteridet och trädgårdssuget slår till????

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja de stora marknadsplatserna äter upp alla små eldsjälar som driver sina små gamla butiker och det är en sorglig utveckling. Men visst händer den någon enstaka gång att även jag kliver in på Plantagen även om jag alltid skäms när jag varit där...
Hälsningar Slottsträdgårdsmästaren