05 december 2010

Vitt och kallt

En torparhelg fylld av återhämtning går mot sitt slut. Jag har vilat, eldat och sovit. Suttit inne i stugvärmen och läst trädgårdsböcker och drömt om en vår. Byltade på mig flera lager kläder igår och var ute ett par timmar i den 20-gradiga kylan, vi skottade upp snö mot husgrunden som isolering. Det verkar som om kylan tänker hålla i sig och vi måste göra allt som går för att förhindra att vattnet skall frysa när torpet står tomt.



Vitt, vitt och vitt.....


Kallt, kallt och kallt.....
Jag tycker om snö och vinter, men jag hatar kylan!


Solen går ner tidigt på eftermiddagen och det blir mörkt, tyst och kallt.




Vi eldar och eldar och eldar........



Om några timmar är det dax för mannen och mig att packa in hund och kattor i bilen för att bege oss till vårt andra hem, huset i stan. Förra helgen vi kom hem möttes vi av ett iskallt hus, värmeanläggningen hade havererat. Hoppas att inga katastrofer möter oss ikväll, att vi kan slå oss ner framför brasan i lugn o ro och tända det andra adventsljuset.
Önskar er en skön söndag och en fin andra advent

6 kommentarer:

skogsnuvan sa...

Kylan slukar all energi och allting blir jobbigt och besvärligt. Jag tror inte vi människor är ämnade för det här klimatet. Instängd känner man sig också och allt skit som kan hända händer just när det är kallt. Hoppas att ni inte kom hem till någon obehaglig överraskning

Åsa! sa...

Minus 20 är lite väl kallt! Har ni bara vedeldning i torpet?

Inger sa...

Gillar bilden med torpet bakom staketet:) Man riktigt ser hur kallt det är. I natt hade vi -20 men nu är det bara -5, värmerekord.
Ha det gott, kram!

Beppan sa...

Skönt att bara vara och få ladda batterierna ibland!

Härliga vinterbilder! Håller med dig - tänk om vi slapp kylan 8och mörkret) men fick ha snö och vinter ett tag medan växtligheten återhämtar sig.

Jord under naglarna sa...

...och elda och eldar gör vi även här, igår steg temperaturen upp till 10 minus, men idag är det lika kallt igen, dvs 18-19 minus. Nu har jag i alla fall köpt riktigt varma skor! Jag gillar vinter, men fryser så lätt om tårna, men det hoppas jag slippa nu.

Bea sa...

Hej!
Samma vargavinter råder hos mig för tillfället och verkar hålla i sig länge än enligt prognoserna.
Fyy..vilken lång vinter det blir :(
Tur att det finns trädgårdstidningar och böcker som drömmer en bort :)
Må gott trots kylan! /Bea