17 maj 2010

De goda i livet

Helgens utearbete har gett mig mycket tid att fundera på både det ena och andra. Tex vad som är viktigt för mig här livet. Givetvis är barn, barn-barn, närmaste familjen, hälsa osv det som är mest betydelsefullt för ett gott liv, allt annat kommer utan tvekan långt därefter!

Men jag tänker att det här inlägget får handla om en del av de där andra som berikar och hjälper mig att hålla stadig kurs när livet känns som en balansgång på slak lina. Det kommer att bli en salig blandning av mina"godsaker".....




En liten snabb rundvandring i trädgården efter jobbet i fredags. Äntligen börjar det hända lite, den perenna ruccolan har vågat sig upp i pallkragen. Ännu gladare blev den efter en dusch från vattenslangen.


Blåmusslor, några havskräftor och fräscha grönsaker inhandlades på hemvägen. Marulk, lax, räkor, tomat, saffran och vin fanns redan hemma i billans skafferi.
Mannen och billan lagade till en god fredagsmiddag under akompanjemang av Neil Young och ett glas rött. Det blev gott!


Mannen gjorde ett lass med god glass i vår gamla glassmaskin. Jordgubbar, mörk choklad och mandelbiskvier blev smaksättningen.
Glassapparaten har levt länge i billans kök, säkert 18-19 år. Den flyttade in på den tiden när vi endast var 4 personer i hushållet, billan och 3 barn. Men det var även många andra ungar som var sugen på glass. På den tiden var inte utbudet så stort av glassmaskiner, alla elekriska var på tok för små för att hålla måttet i vår "glassfamilj". En dag såg jag en annons på en stor handdriven apparat. Ingen näthandel fanns i min värld på den tiden, jag ringde till företaget och bad att få beställa en manuell diskmaskin........ Kvinnan i andra luren fnittrar nått om att får du vara själv, lite irriterad över svaret höjer jag rösten och upprepar en manuell diskmaskin än en gång! Unghögen hemma jublar och till slut går det upp för mig vad jag sagt...... Ändrar mig till en manuell glassmaskin............ Den har sedan hängt med alla år, den är bara bäst. Gör mycket glass och fort går det, bara några vevningar. Lätt som en plätt och gott!


Mannen har målat och målat, det är många sidor på ett växthus. Jag är väldigt nöjd med färgen och tacksam över allt arbete som min livskamrat lägger ner på mina projekt. Tror det blir jättefint när det blivit grönt och skönt i skogen bakom. Växthuset gör mig glad i hjärtat.



Det är många rutor på ett glashus....... Jag räknar nu till 6 plåster på fingrarna som döljer skärsåren efter glas och rakblad. Alla rutorna sitter nu på plats i växthuset.
Undrar hur länge det de dröjer innan björktrastarna skitit ner rutorna med sina blaffor???


Flera plasttråg med chili står i garaget och väntar på att få flytta in i växthuset, dom längtar jättemycket efter större krukor och sol. Chili, det är gott!


Fikapaus......


Mina gamla pilkorgar fick sig en uppfräschnig.


Äntligen börjar myntan komma fram, en egen pallkrage håller dom på plats.


Snart slipper man fara runt på 3-4 affärer för att få tag på mynta till caprinan och mojiton:)


I höstas skar jag ner fikonet ordentligt, de var så vildvuxet och oredigt. jag var osäker på om den skulle klara en sådan kraftig beskärning, med det gjorde den. Snart får även den flytta in i de lilla glashuset.


Hel kotlettrad och rökspån i klotgrillen, baked beans och corne-bread. Det är gott!


Sparristrassel.


"Miras blåbärsgucka", färskpressad grape och capuccino. Gott!

t
Gurka, squash och salladsärt längtar efter större utrymme och frihet.


Söndagskvällen avslutades med att mannen och jag tog ett skönt, varmt bad i vedtunnan. Gott för en gammal sliten kropp!
Jag längtar efter doften och smaken av min egna solmogna tomater. Det här var lite smått och gott från ett par dagar hemma hos billan. Ikväll skall jag "hälsa på" hos mina favoritbloggare, det var länge sedan nu....... Vad för godsaker är viktiga för dig?

Må så gott och det ska vara gött o leva!


17 kommentarer:

slottsträdgårdsmästaren sa...

Det ser ut som om du har ett bra liv Billan...och visst är det gott att leva...trots allt!

Ingmarie We sa...

Ett sånt trevligt inlägg Billan. Du skriver såå bra och tar såå fina foton. Jätteroligt att besöka din blogg. Och glassmaskin skall jag oxå skaffa mig. Gillar glass jättemycket, men inte alla tillsatser som man får med köpeglassen. Ny skall jag lyssna på Kenta.

Jord under naglarna sa...

Så många godsaker du visar och ditt växthus blir SÅ fint!

Mitt växthus är en favorit hos mig också!

Må så gott Billan!

Ingela sa...

Du gör allt rätt! Familj, mat, trädgård och musik, vad mer behöver man? Kanske gå ner i arbetstid lite?

Hälsningar
Ingela

Katarina sa...

Härligt billan! Äter (och dricker) du alltid så där gott? Det ser alltid helt fantastiskt ut!

Inger sa...

Billan, du kan konsten att njuta av livet, en levnadskonstnär vill jag kalla dig. Är glad för att jag fått lära känna dig på detta moderna sätt. Mina godsaker, till dem får jag återkomma.
Kram Inger

Ruben sa...

Vad ni jobbat i trädgården!! Men så blir det fint också. Ni är väl värda en festmåltid!!
Ha det gott!
/Ruben

Åsa! sa...

Visst mår man gott när man är ute i trädgården, både till kropp och själ!

Laila sa...

Hej Billan! Du har verkligen mycket att glädjas åt! Inte minst din händige man. Är det ett vanligt aluminiumväxthus som han håller på att måla så vackert rött? Kan du i så fall fråga honom vad han använder för färg? Skulle gärna vilja måla våra växthus.

Laila sa...

Tack Billan! Min man går ner till halvtid i sommar så då ska vi verkligen dra igång projekt "röda växthus"! Det kommer att bli jättefint precis som ditt växthus!

Bea sa...

Ja, det finns mycket som berikar ens liv och du ser ut att ha det väldigt gott på alla sätt!!
Vilket fint inlägg!
Dagens fniss... kom från din rolig historia!
Njut och ha det gott! /Bea

Beppan sa...

Så ljuvliga bilder. Du verkar vara en riktig livsnjutare också! De ä gött å leva... :-)

Anita sa...

Vilket härligt inlägg. Jag blev gladare och gladare ju mer jag läste. Det finns så mycket härligt i livet. Och perenn ruccola visste jag inte fanns. Det måste jag "googla" på. Jag som älskar ruccola. Och ditt rödmålade växthus ... underbart"

Nu hoppas jag du får en riktigt bra vecka.

billan sa...

Slottsträdgårdsmästaren:
Nog är det så att jag har ett riktigt bra liv, men ibland behöver man en påminnelse. Lätt ibland att ta allt för givet......

Ingemarie:
Glass är ett lyx jag inte klarar mig utan! Klart du ska köpa en glassmaskin....

Jord under naglarna:
Växthuset blir så fint! Men det är många småplantor som står på kö inne och i garaget och väntar på att få komma i större krukor och ut i glashuset.

Ingela:
Det där med att jobba lite mindre skulle nog inte vara fel!

Katarina:
Det blir ofta god mat och dryck här, det är en sådan avkoppling att lyssna på musik och fixa till lite god mat. Men det behöver inte vara så märkvärdigt alla gånger, en korvgryta med rotfrukter, eller ärtsoppa är också fin fint.

Inger:
Man gör så gott man kan:)

Ruben:
Trist bara att helgerna är så förgrömmat korta, det är så mycket man vill göra!

Åsa:
Bästa medicinen:)

Laila:
Det var en del jobb, men jisses så fint det blev. Jag tycker absolut att ni skall satsa på projekt "röda hus" när ni får tid.

Bea:
Det gäller att försöka leva i nuet och ta vara på de små glädjeämnena.
Inte så lätt alla gånger!

Beppan:
Välkommen hit! Strax ska jag "hälsa på hos dig".......

Anita:
Ruccolan är en höjdare! Jag har grävt upp jorden i pallkragarna igen den här helgen och målat om dom och jisses vilka rötter det är på ruccolan. Jag bara klipper av de som behövs till maten och sedan växer den upp flera gånger på säsongen......Perfekt:)

Anonym sa...

Blir bara så fascinerad av allt som du erbjuder i fotoväg , får en annan att bara sitta och drömma sig bort en liten stund .
Du är en konstnär på mer än ett sätt vännen . Och växthus färgen blev ju kanon och du fick då iallafall rätt kulör på din röda färg ....

KRAM Anita S

Anonym sa...

Har precis köpt ett gammalt växthus som jag tänkte måla om.Min fråga är vilken färg har ni använt och har den hållit? Tack för en härlig blogg

billan sa...

Hej anonym!
Vi rådfrågade en målarfirma innan vi startade. Och fick rådet att efter tvätt med målartvätt grunda "metallprimer" och därefter måla med vanlig täckakrylat för utemålning. Den här färgen heter engelsk röd ( Demidekkfärg) Den håller seperbra...som ny fortfarande :)