09 maj 2010

Växthus stajling och hallonhäck

Det är många projekt på gång nu i billans trädgård. Som tur är har helgen bjudit på sol och inte en enda regndroppe. Fortfarande dock ingen temperatur att skryta med, som mest runt 10-12 grader under dagtid.
I går började den stora renoveringen av mitt lilla växthus. Alla rutorna togs ner, aluminiumet rengjordes med högtryckstvätt och målarsoda. Snön har förstört många rutor, inte kul..........
Husdjuren tycker att det är fascinerande att kunna gå in och ut genom växthuset utan att bli hindrade av glasväggar. Och mitt i alltihopa står Zilga druvan och ser så ensam och övergiven ut.

Dagens projekt var grundmålning med grå metallfärg, fy va trist! Jag drog en vinstlott när arbetsfördelningen gjordes upp i morse, mannen tog hand om målningen och jag fick ägna mig åt att gräva hallonhäcken, tack för det! Att måla är nästan lika trist som att stryka tvätt!
Resultatet blev mycket bra, i morgon blir lilla huset engelskt rött.......

För si så där sju-åtta år sedan planterade jag fem hallonbuskar, en mycket god sort som ger massor med bär. Minns som vanligt inte vad sorten heter. Buskarna har spridit sig hej vilt, och idag var en bra dag att göra nått åt hallontrasslet. Resultatet blev en liten fin hallonhäck med dubbla rader av plantor, riktigt bra om jag får säga det själv.


Som regel brukar det vara tistlar, sten och kvickrot som tär på tålamodet när det skall grävas i trädgården. Dagens fynd blev en gammal cykel, de som anlade den här tomten har fyllt ut marken med både det ena och det andra. Tänkte först gräva upp hela cykeln, men gav ganska snabbt upp.


Efter en stunds kämpande med spaden, fick jag nog och ropade på hjälp. Rondellmannen lade ifrån sig penseln och kom till undsättning. Hallonrötterna får slingra sig mellan den nergrävda cykeln, så får det bli!
De sexton fina plantorna fick en rejäl portion med dynga i botten, både jag och plantorna är nöjda med dagen. Resten av hallonbuskarna får flytta till barn-barnets egna trädgård, de blir väl bra?

Imorgon är det en ny arbetsvecka, tur att det är en extra röd-dag på torsdag det är mycket nu som skall fixas.
Må så gott!

6 kommentarer:

Inger sa...

Oj, vad du har jobbat, gammal cykel :(
Ha det gott!

haspet sa...

Vilka utgrävningsfynd... Kanske skulle be några arkeologer om hjälp med grävningen ;-). Så härligt med en massa hallonbuskar och ännu härligare med ett växthus i engelskt rött. Jag får nöja mig med två små i mjukplast på balkongen som sprack i dragkedjan efter en vecka, men men dom fyller ju sin funktion i alla fall. ha det bra.// Peter

Åsa! sa...

Ja, så gjorde man ju förr, grävde ner eller dumpade i havet. Vem vet vilka fynd ni har framför er, eller under er rättare sagt, i trädgården!

Jord under naglarna sa...

Jag bor på en skrothög med både glas och plåt i marken, men nån cykel ahr jag ännu inte hittat! =)

Så fin växthuset komemr att bli!!

Skatan sa...

Oj oj oj ... och jag som får stora skälvan och vill krypa och gömma mig när jag ser alla påta i sina trädgårdar... och får dåligt samvete för att inte jag ... inte jag har gröna fingrar och tycker att det är det roligaste som finns ...

Men ... smaken är som baken delad ... och tur är väl det.

Jag njuter av det som andra påtar i jorden och allt annat också ... istället.

Kramar!

Anita sa...

Ja det må jag säga, vem vet vilka mer utgrävningsfynd du kan hitta i din trädgård. Men hallonen kan säkert leta sig förbi både ekrar och pedaler. Nu när dom fått en härlig dos med dynga också.

Ditt växthus i engelskt rött låter väldigt fint (älskar engelskt rött). Det kommer säkert att bli härligt när det är klart och Zilga blir nog glad när hon får tak över huvudet igen och lite kompisar därinne.

Här pågår också diverse projekt. Två nya pallkragar är installerade och idag blir det sådd av diverse grönsaker. Jag ska också plantera en häck runt min roslund. En idé jag fick en natt i veckan då jag inte kunde sova.

Ha en riktigt skön helg och lycka till med alla projekt!