06 juni 2010

Bondbönor och Clivia

Helgerna går alldeles för fort, korta stunder drabbas jag av en släng av panik över allt jag inte hinner med. Men sedan sansar jag mig, det är faktiskt bara första veckan i juni. Jag har bestämt mig för att alla projekt jag påbörjat här hemma skall vara klara till midsommar, så det är gott om tid.......Ingen stress här inte!
Idag har de försådda bondbönorna, Green Hangdown fått komma i god utomhusjord. Ett fiberdukstält skyddar mot sol och klumpiga husdjur. Det finns ett talesätt som lyder som följer: "hunden är människans bästa vän", men jag tycker istället att det borde heta "fiberduken är människans bästa vän"......

Jag är inte direkt någon krukväxtmänniska, förutom pelargoner då förstås! Men några ståtliga Clivia finns hos mig. Ett par exemplar i den här färgen och någon i en gul nyans. Idag har dom fått komma ut på sitt sommarboende i trädgården. Där kan jag sitta och titta på dom och längta till Barcelona.
Ha en fin vecka och må så gott!

10 kommentarer:

Lilla B sa...

"...fiberduken är människans bäste vän". Ett sant ord i rätt tid!!

Beppan sa...

Hade ingen aning om att clivian vill bo i trädgården på sommaren! Var sätter du dom? I rabatt eller på altanen??

Inger sa...

Min clivia får också komma ut, tack för påminnelsen.
Ha en bra vecka!

Åsa! sa...

Fiberduk, det är grejer det!

Unknown sa...

Exakt! Lätt att bli lätt hispig i dessa underbara men hektiska försommartider. Min clivia ska ut direkt. Tack för tipset!
Charlotta

Karin sa...

Hej och tack för besöket hos mig.
Har inte sått sparris men om de inte är utplanterade ska du nog plantera dem. Törs inte säga hur djupt, här sätter vi plantor i djupa fåror. Mycket gödsel vill sparris ha för att få fart. Sedan klipper vi ner dem sent på hösten.
Karin

Bea sa...

Ja, tacka vet jag fiberduken!! Tänk om den inte fanns :)
Ljuvligt blommande Clivia, mina trilskas och vill inte alls blomma:((
Kanske den får stå ut i sommar och få lite stimulering :)
Ha det gott! /Bea

Rose Garden Malevik sa...

Fiberduk e bra....och Clivi an e fin :)
Håkan

Ingela sa...

Lite panik kan man känna, har inte hunnit med fiberduken men den ligger i köksträdgården och väntar på utplasering. Vad fint du får i växthuset! Din signe är ju också sååå söt.

Hälsningar
Ingela

billan sa...

Lilla B: Skyddar både mot kyla och stark sol, värsta kylan har gett med sig för i år men vart är solen..???

Beppan: Jag brukar ha mina ute i krukor, på någon skyddad och halvskugggig plats.

Inger: Inte ofta jag får vara först ut, brukar oftast vara jag som blir påmind.... Njut av semestern!

Åsa: Bra uppfinning, nästan värd ett nobellpris!

Charlotta: Det gäller att ta sig tid att njuta också mellan varven. Dagarna går så fort.....

Kalo: Dom är på friland i fåror, små jätte, jättetunna sparissar har kommit upp. Dom får väl stå som prydnad så klipper jag dem till hösten.

Bea: Sätt ut den på "grönbete" över sommaren, din Clivia blir säkert jätteglad då:)

Håkan: När min Clivia börjar blomma, då börjar sommaren:)

Ingela: Signe är söt, men ett riktigt busfrö. Tur hon har både en hund och en kattkompis att roa med....