14 juni 2010

Trädgårdsläget

Gråväder idag, inget regn än så länge men grått och trist.
Tre veckor kvar till semestern. Nu kan den gott få komma.....värmen alltså! Inga rosor, inga nävor blommar i billans trädgård. Vi vill ha sol!
Idag är jag kompledig och det känns som om det är en bra dag för att gräva ett land till alla jordärtskockor som har förökat sig så till den milda grad att pallkragen håller på att sprängas!

Det blir lite si och så med bloggandet dessa dagar, det är mycket man vill hinna med efter jobbet. Ikväll skall jag ta mig tid, krypa ner i tv-soffan med en kopp te och läsa en massa bloggar jag missat senaste veckorna. Det kommer att bli spännande att se vad som hänt hos er alla i vårt avlånga land:)
Må å gott alla vänner!


Pastellaklejorna har börjat blomma. Här är den vackra vita som snällt väntar på att grannen, den svarta som jag sådde förra året skall slå ut. Stora mörka knoppar är det i den, hoppas bara att den är RIKTIGT svart.

Lupiner, lupiner och mera lupiner....

Växthuset är som vanligt fyllt med chili av olika sorter, vinrankan och gurkan är de också bra fart på. Tomaterna däremot är tjuriga, hoppas innerligt att de kommer igång ordentligt snart. Förra året var ett riktigt skruttigt tomatår här hos mig, vill inte ha en repris på det.

Lila bollar lyser upp lite här och där....

Alla stora rhododendron har accepterat flytten till baksidan av huset, de var slitigt men det blev bra. Nu slipper dom massakeras av snö till vintern.


Bondbönorna växer och frodas.

Jag har grävt ner pumpa frön lite här och där.

Rejäla skott på kryptallen

Den stackars klematisen som varit felplacerad och höll på att förgås förra sommaren har börjat klättra uppåt.

Myskamadran väntar på att liljekonvaljerna från odla.nu skall komma, tror att de kommer att trivas tillsammans


Jag vet inte riktigt vart minipenseérna skall få flytta när vi gräver upp det snöskadade körsbärsträdet. Dom har trivts bra därunder.....

13 kommentarer:

Åsa! sa...

Så fint det blommar i din trädgård Billan! Lupiner har jag försökt mig på, men det gick inte alls. Jag blir så imponerad av de blomsterhav utav lupiner som finns längsmed vägkanterna på "fastlandet", iallfall i Småland och västeröver. Har ni det där uppe vid er också?

Jord under naglarna sa...

Det blommar ju jättefint hos dig!

Jag instämmer dock i kören om att få mera sol, SOL nu, tack!

Ingela sa...

Vilken fin akleja! Här rycker jag bort alla som inte är vita...

Tomaterna ville inte riktigt förra året här heller, det känns som det blir någon slags repris i år. Pelargonerna vill inte riktigt blomma heller, märkligt.

Må så gott!
Ingela

Bea sa...

Ja, det är mycket som skall uträttas såhär års och tid för bloggandet blir lagom när det regnar som det gör hos mig nu, välbehövligt med lite regn ändå, bara det vet att sluta!
Fina blomster du har i din trädgård.
Må gott! /Bea

Skatan sa...

Åååh vilka bilder. Du måste ha en underbar trädgård ... och en bra kamera ... och vara en fantastisk fotograf!

Sommaren är här hos Aurora Borealis, sanna mina ord.

Kramar

Beppan sa...

Vackra bilder som vanligt! Är det en Kirgislök som blommar så vackert?
Måste inhandlas....
Idag regnar det välbehövligt. Skönt att helgen var solig och varm så jag fick lite gjort ute i trädgården. Inte färdigplanterat ännu.

cS sa...

Superba bilder. Aklja är en favorit....

Inger sa...

En hel del blommar ju hos dig, men nu kan den riktiga sommar´n komma. Så sant att mycket är på gång.
God natt!

Unknown sa...

Åh, så mycket fint som blommar i din trädgård nu! Jag håller med, det är inte lätt att hinna med allt. Hoppas det blir ett bättre tomatår i år:)
Ha det fortsatt gott,
Charlotta

skogsnuvan sa...

Konstigt nog så fortsätter blommorna att komma trots det dåliga vädret. Jag som varit i Skåne en vecka trodde att inget skulle ha hänt men nu blommar det som attan men mina lupiner har inte slagit ut ännu och inte syrenerna heller. Nu får värmen gärna komma

Med fingrarna i (j)orden sa...

Somrigt är det i alla fall!
Tack för kramen hos mig - den värmde,
Eva

Britt sa...

Så fint det blommar nu det är så härligt//Britt

Anita sa...

Hoppas att solen skiner på dig nu och att det har börjat blomma mer hos dig nu. Jag håller med om att man inte hinner blogga så mycket den här tiden. Det finns en hel del att göra och så vill man ju insupa den här tiden. Den som vi längtade så efter när snön låg i jättelika drivor i vintras.

Men dina bilder är härligt försomriga. Min chili fish har börjat blomma också. Den är så vacker med sina brokiga blad. En liten chili syns också på den ena. Randig är den. Håll ut med tomaterna. Mina såg bedrövliga ut när jag åkte på semester den 6 juni, trodde aldrig det skulle bli något av dom. Men när jag kom hem den 11 såg dom lite piggare ut och de senaste dagarna har dom tagit riktig fart. Så jag håller tummarna för dina.

Ha nu en riktigt skön midsommar!