04 november 2010

Chilepulver och upp till kamp!!!!

Chilepulver finns nog om baskrydda i de flesta hushåll. I billans skafferi finns ett exklusivt chilepulver som inte kan köpas i någon butik.
Lätt att göra, det enda som krävs är chilepeppar, en enkel kvarn och plasthandskar.



Ibland gör jag vackra "Ristas", som man gör genom att knyta ihop chilepepparen till vackra halsband med bomullssnören. Men det tar lång tid att torka på de sättet, så för mig har jag dessa Ristas endast som "ögongodis".
Resten torkar jag i ugn. Då lägger jag chilepepparen luftigt på bakplåtspapper och in i ugnen i 50 grader med ugnsluckan någon cm på glänt. Det är viktigt att luften kan cirkulera. Givetvis beror det på storleken på pepparen, men det går som regel på några timmar eller över natten. En ljuvligt fruktig doft sprider sig i köket.


Iland gör jag en blandning av olika sorter och ibland mal jag och förvarar var sort för sig.


Jag använder en elektrisk kaffekvarn när jag maler. INTE min dyra fina kvarn som jag mal mitt dagliga kaffe i, utan en enkel kvarn med knivar som absolut inte duger till kaffemalning. Det går att få en fullt användbar chilepepparkvarn för några hundralappar.

Tillverkning av chilepulver är en perfekt syselsättning i den mörka månaden november. Under arbetets gång kan man drömma om och planera för nästa sommars chilepepparodling.
Tyvärr grumlas mina drömmar idag av det idiotiska EU-direktiven som är på gång. Nu skall allt standardiseras. Läs mer här hos mina bloggvänner Mia och Tyra, knyt näven och protestera mot eländet som kommer att drabba oss alla som njuter av att odla vårt eget goda gröna.

Tänd ett ljus och må så gott det går med tanke på EU-eländet!

8 kommentarer:

Lilla B sa...

Det ser bra spännande ut, det där fatet med chilepeppar! Jag har torkat de jag fick av dig och klippt dem i småflingor. La varje sort för sig och klippte med sax i ett glas, så som man kan göra med persilja. Det gick finfint.
Du kan bara ana vad jag ser fram emot vår och sådd - nu jäklars ska de växa chilepeppar i mitt växthus!!

Inger sa...

Hej billan, du är så proffsig med din chili:)
Funderar på din blivande rosenhäck, hur hög/bred ska den va, när ska den blomma, ska den va blandad eller en sort osv... 'Hansa' är ett säkert kort, 'Officinalis' kanske blandad med 'Rosa Mundi' skulle också vara fin och mindre till växten. Hur ser dina drömmar ut?
Kram

skogsnuvan sa...

När jag var hos mig bror i södra Kina nästan på gränsen till Thailand hade man chili i allting och det fanns massor med sorter. Jag har aldrig odlat själv för jag brukar få av brorsan när han kommer hem i olika sorter och malda och bara hackade men det känns onekligen frestande att odla Dom är ju så vackra också. Få se till sommaren.

Åsa! sa...

Perfekt att mala själv! Däremot var det ett märkligt EU-beslut. Men, det brukar ju komma lite märkligheter därifrån, så jag är inte på något vis förvånad.

Britt sa...

Så bra att kunna ta tillvara sin egen chili. Ja vilket tok EU håller på med//Britt

Annika Christensen sa...

Jag gör på samma vis min kvarn kostade 125:- det var halva priset så då köpte jag 5 st det är bra som gå bort present.
Mäste läsa vad som står länken.
Ha det gott
Annika

Anita sa...

Tänk ändå så vackert det är med chili. Jag njuter av dina bilder och suger åt mig texten. Nästa år blir det chilepulver hos mig. I år har jag ju inte tillräckligt mycket chili för att torka och mala.

Igår gjorde jag pepparstek. Jag rullade den i krossad grönpeppar, vitpeppar, svartpeppar och ... färsk hackad chili. Blev supergott! Jag har chili i det mesta nu för tiden.

Tack för dina härligt inspirerande blogginlägg om chili. Nu ska jag med bävan följa länkarna och se vad EU hittat på.

Skatan sa...

Vad spännande och vackert ... Säljer du också till såna som mig ... som har tummen mitt i handen vad det gäller odlings- och ta-till-vara-sysslor?

Kramar!