30 oktober 2010

Mitt Oktober

Sista helgen i oktober och jag sitter här framför brasan och undrar över vart den här månaden tog vägen? Tiden har runnit ifrån mig, och det kanske har varit lika bra det. Kameran har mest legat på bordet och skräpat. Vandringskorna har inte gått många meter.
En fin oktobervandring att minnas gjorde jag i mitten av månaden. Ett försök att fånga den bästa oktoberbilden till Slottsträdgårdsmästarens fototävling.


Njurunda kyrkoruin.
Kyrkan byggdes troligen under 1200-talet. Den ligger vid nuvarande njurundabommen alldeles vid Ljungan. Under sista halvan av 1800-talet byggdes en ny kyrka några km längre bort. Det mesta av inventarierna från den gamla kyrkan flyttades till den nya. Och det var nog tur det för 1870 ödelades medeltidskyrkan i en brand efter ett blixtnedslag. Ruinerna grävdes ut första gången 1928-1930






Idag ligger det brädor över järngallret i porten. Järnet var ursprungligen ett skydd för att förhindra hästar och ryttare att rida in.


För en som jag som älskar sten och järn finns det mycket att upptäcka här.











Idag är det gråare än grått ute, jag ska ägna dessa sista oktoberdagar åt mängder med småprojekt som är ogjorda. Kanske jag kommer att göra lite höstfint på bron och i "Bodegan" med ris och ljus. Vi får se hur mycket av det ogjorda som blir gjort.......
I morgon börjar äntligen normaltiden och man får se lite ljus innan man börjar jobba på måndag morgon.
Ha en skön helg!

8 kommentarer:

skogsnuvan sa...

Där har man ju åkt förbi men inte tittat närmare. Så vackert. Tack för de bilderna.

Skatan sa...

Vilket fantastiskt ställe, Dit skulle jag ha farit med Margith min väninna som älskade både sten och järn ... Njurunda ... hmm ... sagolikt vackert.

Kram!

Ingela sa...

Snygga bilder! Stämningsfullt och vackert, älskar kyrkor.

/Ingela

Inger sa...

Många vackra bilder, gillar mossan på stenarna.
Ha det gott!

haspet sa...

Så himla fina bilder. H tyckte att din bild var den finaste i tävlingen, och jag kan ju bara hålla med. Jättefina motiv, håller med om att det är vackert med både sten och järn. Hoppas du samlat nya krafter framför brasan till en ny vecka.// Peter

Beppan sa...

Så fantastiskt vackra bilder!! Riktigt ögongodis... :-)

Åsa! sa...

Så vackra bilder Billan! Gamla kyrkogårdar är speciella att röra sig på.

Anita sa...

Så det var den vackra bilden som var din. Den var en av mina absoluta favoriter. Så himla roligt att få se bilder från hela promenaden. Sten är något av det vackraste som finns, i synnerhet med sprakande oktoberfärger. Jag blev alldeles betagen av bild nummer 6 ... den med den underbara muren. Jag är nämligen svag för stenmurar. Och en stenmur med glödande inslag ... underbart.