28 april 2010

Ohyra

Nu har jag råkat ut för nått som jag tidigare varit förskonad ifrån. Vid gårdagens pelargonvattning upptäckte jag en massa vita flygande ohyra under en del av sticklingarna från i höstas. Jag är mest förtjust i gamla zonaler, borde föresten göra en inventering över sorterna nått framöver.
Regaler är jag måttligt road av, och efter den här upptäckten säger jag nog upp bekantskapen med dom. Jag har tre stycken och igår var det fullt med vita flygare under deras blad, även en spridning till ett par zonaler som stod bredvid bla Bollnäs.
Jag sprayade bladens undersida med såp/t-spritvatten och sedan förpassades dom till sjukstugan. Som jag förstått är det svårt att bli av med de små vita fulingarna. Tar tacksamt emot råd på fortsatt bekämpning.
Bilderna på två av regalerna är från förra året.


Linghed

Donatella Love

5 kommentarer:

Laila sa...

Vita flygare är svåra! Om du vågar kan du prova med detta:
Samla minst 2 l nässlor, häll på kokande vatten så att det precis täcker och låt stå tills det svalnar. Om du redan har nässelvatten som stått ett tag kan du med fördel använda det. Sila.
pressa ut saften ur 2 hela vitlökar. Om det är svårt, pressa klyftorna, häll på lite vatten, låt stå så det drar ur saften, sila.
Hacka 1-2 starka chilifrukter, häll över lite kokande vatten, låt stå, sila.
Blanda de tre "safterna", späd 1-5 och spruta växterna med vätskan då och då. Testa på några av de angripna först så att inte själva växterna får spader av den här starka brygden. Lycka till!

Åsa! sa...

Mamma är min eviga mentor, hon strödde LITE snus ovanpå jorden och flygarna stendog. Men jag vågar nästan inte skriva det, tänk om dina pelargoner dör snusdöden, hemska tanke...

Inger sa...

Fy farao för vita flygare, mina pelargoner har klarat sig hittills, peppar, peppar. Lailas recept borde passa dig, snus kanske är enklare.
Ha det bra!

Bea sa...

Hemska tanke, när man får ohyra som är svår att bekämpa!! Finns Provado tabletter eller spray hos dig!
Pröva det, det fungerar säkert, men förstås naturenligt är ju alltid värt ett försök innan :)
Lycka till och håller tummarna !/ Bea

Anonym sa...

Annars är det det som är så bra med pelargoner. Dom brukar sälla få ohyra. Du har ju gjort det som man brukar och det finns pinnar med medel att köpa i affären och dom brukar funka ganska bra mot det mesta. Som sagt att ha dom i karantän så dom inte smittar alla blommor är ju klokt. Nässelvatten är bra och att sticka ner vitlöksklyftor i jorden/ skogsnuvan