25 april 2010

Trädgårdsproblem.

Det är mycket som snurrar nu i billans trädgårdshuvud. Mest glada tankar och funderingar, men ett par rejäla bekymmer har även rotat sig där i...... Körsbärsträdet och Rhododendron är mina stora orosmoln för tillfället. Den här snörika vintern har gjort mig varse om att vi tänkt helt fel när vi planterat Sötkörsbäret. Trädet är nu inne på sin fjärde sommar och det ser så illa ut. Endast tre stora grenar och "toppkronan" kvar resten är knäckta av snönmassorna. Vi har placerat trädet mitt där all snö hamnar när vår stora uppfart skottas med snöslungan. Det blir nog till att börja om med ett nytt träd på annan plats, risken är stor att fler snörika vintrar kommer. Nästa "problembarn" är våra cerisefärgade "roddisar" som har många år på nacken. För fyra år sedan flyttade vi dom från en taskig placering på baksidan där snön från taket rasade rakt på dom. Det blev perfekt med nya platsen framför den vitmålade husverandan, trodde vi..... Förförra våren målade vi verandan och huset rött, det blev jättefint. Men huvaligen vad de cerisrosa blommorna skar sig mot det röda huset. I somras takade vi in och fixade till verandan. Vi förstod inte då att vi skapade ett nytt övervintringsproblem. Även om mannen byggt stadiga reglar för taket så har vinterns snömassor har tvingat oss att skotta verandataket flera gånger. Givetvis har snömassorna hamnat över "roddisarna". Mannen och billan får kavla upp ärmarna än en gång och flytta alla de stora Rhododendrorna ( pluralis ?). Jag får flytta dit riddarsporrana och lite annat som vissnar ner över vintern framför uteplatsen, så får det bli.........


Några små, söta mini-köpepenseér i en skål i väntan på att mina egna frösådda från förra året skall tina fram under de sargade körsbärsträdet.


Rabarberknoppen blir större för var dag.


Igår såg jag årets första fjäril .... påfågelsögat. Getingarna badar i krokusarnas pollenhav tills de blir alldeles gula och så tunga att de nästan inte orkar ta sig upp ur "badet".
Imorgon skall jag ta fram cykeln och börja cykla till jobbet, det var länge sedan sist.
Ha en skön söndag och må så gott alla vänner!

8 kommentarer:

Åsa! sa...

Min körsbärsbuske bröts också sönder av all snö i vintras, nog är det lite sorgligt alltid!

skogsnuvan sa...

Ja det gäller att tänka efter före. Visst är det härligt när man får ta fram cykeln

Laila sa...

Lycka till med flytten av dina rosa rhododendron! Ge dem gärna några koppar kaffesump i jorden på det nya stället, det brukar de gilla! Ser fram emot att få se bilder från flytten och sedan plantorna i full blom...

Anita sa...

Det är ju för sorgligt med körsbärsträdet. Det låter som om det måste bli ett nytt, om det nu inte går att "frisera" det gamla och flytta det till en ny plats.

Som tur är så klarar i varje fall rhododendron att flyttas gång efter annan. Jag har själv en cerisfärgad som jag flyttat ett antal gånger. Jag flyttade den faktiskt mitt i sommaren (förra sommaren) vilket troligen inte alls är bra. Men, den har klarat vintern galant och står där grön och fin med svällande knoppar. Igår fick den en giva gödning som belöning.

Låter härligt att cykeln kommit fram. Hoppas att också du får en skön vecka.

Jord under naglarna sa...

Vad tråkigt det är när det inte blir som man tänkt, jättesynd med trädet, men det ska tydligen gå bra att flytta rhododendron.
När det gäller färger som skär sig mot varandra bruakr jag aldrig märka det i min glädje över att något blommar! ;)

Inger sa...

Tycker att mycket av trädgårdens charm är att göra om, flytta växter med mera. Men om det blir för mycket är det klart inte så kul. Svårt att tänka på alla omständigheter innan, man lär av misstagen. Rosa och rött kan ju vara fint ihop men det beror ju på nyanserna också.
Ha det bra!

Anonym sa...

Livet som trädgårdsarbetare billan. Känner så väl igen...man tror att man placerat något på ett perfekt ställe men så dyker det upp något problem som man inte tänkt på.
Men man brukar lära av misstagen. Nu planerar jag mycket längre innan jag planterar något. Önskar dig en skön valborg.

Mira sa...

Jag vill opp, jag vill opp sa Rabarberknopp! Jag måste genast gå och se efter hur långt mina har kommit...