21 april 2010

Pelargonträngsel

Häromkvällen irrade jag runt och såg allmänt stirrig ut.
Följande ordväxling utspelar sig då mellan mannen (m) och undertecknad ( b)...........

m: låter bekymrad och undrar vad letar du efter?
b: en pelargon
m: vaaaa, det kan väl inte vara så svårt, det är väl bara att du tittar dig runt. Dom finns ju överallt..............


Idag kom det en liten fin kartong i brevlådan poststämplad i Stånga på Gotland. Den innehöll 4 fina sticklingar från Sutarve handelsträdgård, sticklingar som jag en tid känt fattats mig.
Kanske min arbetskamrat har rätt som säger att jag lider av en sjuka som hon kallar "pelargonmissbruk"???

9 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Kan inte tänka mig att det är någon farligare åkomma. Vem kan motstå pelargoner?
Eva

ullis sa...

Den sjukan är vi många som drabbats av, och dess bätter är den smittsam...
Kram Ullis

Inger sa...

Känner igen etiketterna från Sutarve, den plantskolan är speciell vill jag lova. Jag har nog också blivit lite pelargonberoende.
Sköt om dig och pelargonerna!

Laila sa...

Hej Billan!
Såg i din kommentar på Med fingrarna i jorden att du har stora rhododendron som blivit "fel" efter att huset fått annan färg. Visste du att det är jättelätt att flytta även mycket stora rhododendron? Om du vill
berättar jag gärna hur vi gjorde.
Laila i Fagerdala
PS. Vilka fina nävor du har! Vad heter den där lilla?

skogsnuvan sa...

Börjar man samla så blir man mer och mer besatt. Pelargoner är tacksamma och glada blommor och oj så många sorter det finns nu.

Jord under naglarna sa...

Det verkar vara en "sjuka" man kan leva med, det där. :)

Jag misslyckades totalt med att övervintra mina pelargoner i år, men jag får köpa på mig några sticklingar nästa år och förhoppningsvis få till några nya!

Anita sa...

Oj ... jag har visst varit borta länge från bloggvärlden. Många inlägg som jag inte läst. Vilka härliga fågelbilder ... och så skönt att våren kommit till dig.

När det gäller pelargoner så är vi nog många som lider av den sjukan. Och det är en sjukdom som jag inte vill bli botad från. Dina nya skott ser kraftfulla och fina ut.

billan sa...

Eva:
Så sant som det är sagt, pelargonerna går ej att stå emot!

Ullis:
Skönt med en smitta som gör en pigg och glad, inte sängliggandes och skruttig!

Inger:
Jag har alltid varit jättenöjd med sticklingarna från Sutarve. Är det åldern som får igång pelargonsuget eller...???

Laila:
Vi har flyttat de där stora "roddisåbäkena" en gång för några år sedan, det blir nog till att gräva igen. Nu skall jag strax kolla in din blogg....
Undrar om du menar den lilla pelargonnävan (Erodium pelargoniiflorum)....den frösådde jag förra året. Jättefin blev den!

Skogsnuvan:
Så tacksamma, och det är så trevligt att börja pyssla med dom när man väntar på att den eländiga vintern skall ge med sig!

billan sa...

Jord under naglarna:
Flera av mina har inte heller klarat övervintringen, jag tror att de stått lite för varmt och fått lite för lite vatten. Men ett femtontal har klarat sig och sedan har jag beställt några nya sticklingar på nätet.Tjuvat några sticklingar av bekanta har jag också gjort:

Anita:
Jag har också missat massor i bloggvärlden senaste veckorna, så kan det bli ibland.
Sticklingarna var jättefina!