13 juli 2010

Lata dagar

Är nu inne på min andra semestervecka, ledigheten har hittills varit en enda lång värmebölja. Något enstaka åskväder har mullrat förbi, men mest har solen strålat från en klarblå himmel. Gräset börjar bli sådär härligt torrt och brunt. Växterna längtar efter en rejäl rotblöta, jag gör mitt bästa för att hålla dem vid liv. Åtminstone "nykomlingarna" får en rejäl skvätt från vattenslangen varje dag. Imorgon har jag tänkt ställa väckningen tidigt så jag får någonting vettigt gjort. Fick flera fina perenner igår som skall ner i den nyanlagda stora perenn rabatten på framsidan, men först lite glass, kaffe och "Midsommer". Känns som evigheter sedan jag såg något på tv:n.....


Jag vet att det är många som inte tycker om gula blommor, men jag gillar smörbollen.



Trädgårdstomtar är inte riktigt min grej, men nu har jag fått en i present så den måste ju få en bra plats i trädgården. Han får bli kryddvakt och hålla ordning bland salvia, timjan, dragon, rosmarin mm. Han verkar trivas bra där:)

I en av pallkragarna bor rucculan tillsammans med mina frösådda tagetes.


Visst är de svartvita blommorna på bondbönorna fina?

Man kan ju inte bara lyssna på fågelkvitter hela tiden. Gillar spotify......

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag älskar också smörbollar. Hade sådana ett tag, men de försvann. Fråga mig inte hur:) Vi längtar också efter lite sommarregn nu...
Ha det gott,
Charlotta

Inger sa...

Tror bestämt du har en riktigt bra semester. Hoppas blomningen inte är helt över när du kommer, det är inte bara hett utan har blåst av bara tusan.