31 juli 2010

Trädgårdsläget

Idag har mannen och jag slitit hårt i trädgården. Vi började med att beskära "sidensvans-trädet, ett bautastort äppelträd sånt med små oätliga äpplen som fåglarna uppskattar jättemycket. Ingen av oss är nå vidare bra på beskärning, hoppas vi inte har tagit på tok för mycket bara! Därefter gick vi lös på storhäggen och en massa sälg och vide. Nu har vi plötsligt en ca 20-30 kvadrat fin lundmark, vad det skall bli av det får vi tänka på en tid.... Min älskade fläder som blivit svårt skadad av snötyngden i vintras är nu bara dryga metern hög:(((( Innan vi kapade ner den tog vi rätt på blommorna och stoppade i frysen så årets saft är räddad. Imorgon fortsätter "trädgårdsstädningen", och det lutar starkt åt att vi tänder badtunnan imorgon kväll. Mina fötter behöver en ordentlig blötläggning inför jobbet på måndag.


För två år sedan gjorde jag och mina fuchsior slut efter ett långt och lyckosamt förhållande. Fleråriga plantor vaknade inte upp efter vintervilan och jag sa aldrig en fuchsia mer i min ägo!
Det var ett beslut som jag inte klarade av att hålla mer än en säsong, dom är ju för ljuvliga. Vi får väl se hur det går med övervintringen i år!


Örterna växer och frodas, borde ta in och torka lite till vintern..... I bakgrunden syns en plantering jag gjorde förra året, synd bara att rosorna frusit ner så grymt. Vit Astilbe, rosa rosor bla Louise Odier, årets frösådda rosevial och vit mossflox huserar i rabatten. Hoppas denna vinter blir lite snällare mot mina rosor.


Många frösådda perenner, bla kungsljus, fläckflockel, tovsippa, jättevädd, höstsilverax, axmalva och smörboll är på gång i barnkammaren. Perenner är nog det bästa jag vet i trädgårdsväg.


Planterade en vinranka på friland förra året framför "Bodegan", vintertäckte den väl. Men när den inte uppvisade ett enda livstecken på försommaren grävde jag upp den och förpassade den mot komposten. Av någon outgrundlig anledning kom den bara halvvägs och förvånad blev jag idag när jag råkade springa på den. Inte var den död inte, den var bara lite långsam av sig:)


Sommarblommor är jag så där lagom förtjust i men vit blomstertobak, jätteverbena och även någon petunia hör väl sommaren till. Gillar färgen på den här petunian, den blommar dessutom rikligt.

Dagens test får bli mitt flädersticklingsförsök. Tiden får utvisa om det lyckas eller ej!
Må så gott, än är det långt till höst!

6 kommentarer:

Inger sa...

Visst är det skönt med kroppsarbete, och ni fick ju ett fantastiskt resultat. Kul att planera vidare. Jag har flyttat några perenner idag. Ville såga syren, men klarar det inte själv, och hjälpen fanns inte till hands. Men det finns alltid nåt att göra. Ha en bra sista semesterdag:)
Go´natt!

LINDA sa...

Åh, vilken fin sida du har. Tittade dig genom trädgårdsbloggar på Facebook. Superfina bilder. Här kommer jag att titta in ofta!

Solsken
//Lindatrove

Beppan sa...

Dags för ett ordentligt pass i min trädgård också! Det märks att jag varit borta i flera veckor.
Fläder - tänk om den kunde trivas norröver också! Älskar fläderblomsaft! Inte den sliskigt söta som finns i affären.

Härliga bilder du har!!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Skönt att få rensat. Flädersticklingar brukar ta sig bra men jag skulle klippa bort mer blad om jag var du för att säkra rotbildningen. Det räcker med ett eller två blad per stickling.
Här i Skåne är fläder klassat som ogräs eftersom det sprider sig vilt, men jag gillar det ändå - och mitt träd får ingen ta ner!
Lycka till!
Eva

Bea sa...

Ja, ibland får man gå lös på träd och buskar och nästan ångrar ingreppet en stund senare :)
Hoppas det blev bra med beskärningen trots allt!
Ha det ogtt1 /Bea

Jord under naglarna sa...

Så fint du har det!
Fläder - hur långt upp kan man ha det?

Vackra bilder från kyrkan!