13 juli 2010

Pioner och torparrosor

Pioner och rosor brukar följas åt men inte i år. Gräddbakelserna har spridit sin väldoft i trädgården länge nu och börjar så sakteliga fälla sina vackra kronblad. Först igår slog första rosen ut, Louise Odier, Det är riktigt skruttigt här hos mig på rosfronten.


Den här vita pionen doftar makalöst, jag har givetvis glömt bort vad den heter.




Pionerna har hållit sig fina länge, länge. Inga ner regnade bakelser i år.


Den här söta rosen växer i mängd på torpet. Mor planterade flera stycken i början av sjuttiotalet. Den är rikblommande, och ganska låg, de utslagna blommorna är ca 4-5 cm och har en mycket angenäm doft

Så här ser knoppen ut. Det skulle vara trevligt om någon kunde tala om för mig vad rosen heter. Kanske Inger som kan så mycket om rosor har någon idé??

9 kommentarer:

Christina sa...

Tack för kommentaren hos mig! Pga den hittade jag till din fina blogg!
Här har pionerna varit fina i år, men är i stort sett överblommade. Rosor har jag inte många, men jag har en vit buskros från min mans hem och den doftar också härligt!
Ha det gott!
Christina

Inger sa...

Jo, det är en fylld kanelros.

Skatan sa...

Åh dessa pioner ... mina älsklingsblommor (förutom tulpanerna då på vårvintern).
Och vilka rosor! Våra egna har också tagit sig "knackigt". Vi tror att det beror på att det aldrig var riktig tjäle i marken, att snön kom innan det blev riktigt kallt och att rosorna inte visste om de skulle sova eller hålla sig vakna. Vi får se hur de tar sig.

Kramar!

Bea sa...

Ljuvliga pion- och rosblomning! Nu har vi verkligen mycket att njuta av och minnas när höststormarna tjuter :)
Såg att du fick namn på din ros - Kanelros, så fint namn!!
Ha en bra dag! /Bea

Åsa! sa...

Pioner är vackra!
Det var en överraskande hård vinter för rosorna, iallafall här vid oss.
Må gott!

Rose Garden Malevik sa...

Fantastiska bilder :)
Håkan

Anita sa...

Vilka underbara bilder du bjuder på. Blev förtjust i den rosa rosen och ser att Inger svarat att det är en fylld kanelros. Doftar den möjligen kanel?

Mina rosor har klarat vintern väldigt bra men pionerna hade färre blommor än vanligt. Dina pioner ser verkligen ut som gräddbakelser. Helt ljuvliga!

Ha det gott i sommaren!

Britt sa...

Fina rosor och pioner du visar//Britt

skogsnuvan sa...

Rosorna är vackra och de gammaldagsa vackrast tycker jag.