29 juli 2010

Wij-trädgårdar

Känslan i morse när jag vaknade var att det här var en bra dag till att bege sig till Ockelbo. Mannen och Frida gjorde mig sällskap, Wij-trädgårdar är ett perfekt ställe för en som bor i zon 4 och som vill samla trädgårdsinspiration. Vädergudarna bjöd oss på värme och sol, fin-fint sommarväder men kanske inte det bästa fotograferingsvädret:) Det blev många bilder och massor av inspiration. Klicka gärna på bilderna så ser du lite bättre!

Det här är väl början till allt gott, " don´t underestimate dirt".........

Jag tycker så mycket om de enkla inhägnaderna och växtstöden.




Studenternas trädgård.



Strålande sol och vita växter är ingen bra kombination vid fotografering:)




Fältbiblioteket finns i en liten liten stuga, även en sliten stol finns där om man önskar slå sig ner.

De flesta rosorna har blommat över nu så här i slutet av juli, men visst är det vackert i alla fall?



Kloka ord finns här och där mellan växterna.





Vilken lycka att få klättra i den här kojan om man vore ett litet barn:)











Frida gillar servicen, hundvattenkoppar utanför restaurangen. .... Husse och matte njöt av en jättegod trädgårsbuffé, en del godbitar slank även ner i vovven.

Två som troget väntar på att matte skall komma med glass, storstrut blev det åt människorna och ett svalkande bad åt vovven.

Med det här axplocket av dagen bilder vill jag önska er ett fortsatt gott sommarliv!

14 kommentarer:

slottsträdgårdsmästaren sa...

Tack för din fina visning av Wij. Jag var där för 2007 tidigare i juli när rosorna blommade som bäst. Det är en fin plats där i Ockelbo.

Ruben sa...

Vacker underplantering vid björkarna! Såg något liknande och blev inspirerad! Du verkar verkligen ha haft en fin dag hos Wij!
Ha det gott!
/Ruben

Anonym sa...

Så vackra bilder igen Anita !!! Roligt att se hur det ser ut i Wij ,har ju aldrig varit där själv . Kramar Anita S-s

Ingela sa...

Gillar Linné! Och dina bilder,tack!

Ingela

Unknown sa...

Åh, så vackert det är i Wij. Har alltid önskat att få komma dit. Lite långt, men någon gång blir det säkert...
Ha det fortsatt gott,
Charlotta

skogsnuvan sa...

Härliga bilder av en mysig trädgård och en fin dag. Tack för det

billan sa...

Slottsträdgårdsmästaren:
Jag som har relativt nära borde egentligen bege mig dit flera gånger per säsong, egentligen är det ju det som är tanken med att man får säsongskort när man löser entrén. Följa årstidernas växlingar, för mig som älskar perenner och örter är det här en bra att skaffa inspiration.

Ruben:
Jag blev helt såld på björkarnas stammar och underplanteringarna, hur vackert som helst!

Anita:
Tack, Wij är norrlandparadis:)

Ingela:
Visst var han klok, vår käre Linné?!

Madame C:
Av det jag sett från din trädgård så är jag säker på att du skulle stortrivas på Wij!

Skogsnuvan:
Varsågod:) En inspirerande och minnesvärd dag fick vi!

Anita sa...

Billan ... en helt underbar bildsvit från Wij. Din bildkavalkad har gjort att jag just nu inlett en övertalningskampanj för att vi ska ta en tripp till Wij trädgårdar innan semestern är över ;)

Jag som just nu befinner mig i en vit period blev salig över den vita planteringen. Vilka underbara blomsterhållare dom gjort av störarna. Och även jag blev förtjust i underplanteringen vid björkarna. Vajande gräs och blommor under björkar är något av det vackraste som finns.

Tack för denna härliga vandring i Wij. Ha nu en fortsatt skön sommar!

Jord under naglarna sa...

Så fina bilder från Wij.
Vi var ju dit förra sommaren och jag gillade det stället mycket, särskilt Rosträdgården och Örtagården.

Det verkar vara förändringar hela tiden så det kanske blir ett besök till om ett par år.

Britt sa...

Jag har varit där men det börjar bli flera år sedan gillade fotöljen av tegelstenar den skulle jag gärna ha i min trädgård//Britt

Laila sa...

Vad du är duktig med kameran! Man riktigt känner stämningen i trädgårdarna. Har inte varit i Wij - än. Det är tyvärr svårt att vara ifrån växthusen någon längre tid under odlingssäsongen, barnbarnet som kan avlösa jobbar i London i år.

Inger sa...

Kul att du varit till Wij, jag kommer nog inte dit i sommar.
Klart du ska köpa en 'Rosa Mundi', man blir så glad av den, passar dig bra.
Kram Inger

Åsa! sa...

Så många vackra bilder! Hoppas du fick många nya ideer.

KATTIS sa...

Vilka fina bilder du har tagit! vad använder du för kamera och kameralins?
Njut ordentligt av trädgården!