21 september 2010

Chilepeppar

Chile av varierande styrka, form och färg trängs i växthuset. Dom mognar ovanligt sent i år. Det tror jag beror på att vi målade om och fixade i växthuset i våras, så det blev en sen start för odlingarna i glashuset. Värmefläkten får gå någon vecka till, jag vill ju att så mycket som möjligt skall hinna mogna. Vi har en lång vinter framför oss och vi behöver all hjälp vi kan få för att hålla värmen, chilepeppar är en perfekt vintervärmare. Där finns bland annat, Fenir, Fishpepper, Hungarian Hot Wax, Jalapeno, Monkey Face, Paloma, Black Piqiun, Czechoslovakian Black, Hot Lemon, Chocolate Scotch Bonnet, Rocoto Canario, Hot Orange, Kali Minch, Inca Berry och några till.......
Jag är absolut beroende av chileppar!!!


Chechoslovakian Black är jättegod att äta rå, skivad i sallader.


Hungarian Hot Wax , det var den första sort jag frösådde för många år sedan. En riktig delikatess, den är god i alla olika stadier. Som omogen gulvit är den smaklig och mild blir sedan orange / röd när den mognar och blir då riktigt het.


Vi äter tomater i massor, söta och goda. Jag fasar för tiden när de enda tomater som finns att få är smaklösa ICA-tomater!
Må så gott!



8 kommentarer:

Inger sa...

Den svarta chilin är ursnygg:)
Chilin som jag fick har kommit till god användning och piffat upp min matlagning, tack!
Ha det bra du med!
Kram

Unknown sa...

Vilka mängder med olika sorter du odlar!!! Tack för alla tips:)

Visst, håller med helt och hållet! Fasar också för det dåliga utbudet av grönsaker vi ska leva med en stor del av vintern:(
Charlotta

Bea sa...

Härligt med egenodlat!
Då kan man väl unna sig god anrättningar :)
Ha en fin dag! 7Bea

Jord under naglarna sa...

Jag tyckte att jag gav chilin en bra start (nåja, ganska kall juni), men mina har inte börjat rodna ett dyft? Till helgen ska jag skörda mina och jag hoppas solen under veckan hinner ge dem en liten skjuts i alla fall.

Åsa! sa...

Den där svarta såg ju grym ut!

Här hemma har vi ätit oss less på tomater, barnen bara suckar när jag kommer med ytterligare en näve...

skogsnuvan sa...

Är det inte så att allt mognat ovanligt sent iår. Jag har inga tomater men många som har säger att dom har svårt att bli röda iår.
Vilken härlig färgstark massa olika sorter du har.

Britt sa...

Egen odlade tomater smakar alltid bäst//Britt

Anita sa...

Jag har ju bara en sort, fish, men den har gett rikligt med skörd och jag har nu, precis som du, blivit beroende av chili. Jag kommer att komma tillbaka till dig och fråga hur jag ska förvara dom efter skörd. Ska dom torkas eller håller dom sig färska ett tag. Jag såg någonstans att man kunde hänga dom genom att trä en sytråd genom skaften. Tänk så fint ... ett chilihalsband ...