18 september 2010

Trädgårdsläget

Oj vad jag slarvat med uppdateringen av bloggen! Det har varit lite mycket annat som tagit upp mina dagar och kvällar. Det känns som om tiden bara springer ifrån mig ......

Det har varit svalt nu på nätterna en tid och det mesta i trädgården börjar se ganska trist ut. En aning sommarfärg lyser dock upp här och där tex några rosor, nävor, krassen och luktärtor. Idag är det soligt och fint väder och jag ska strax pallra mig ut och ta in alla mina pelargoner.




Den här nävan köpte jag på Plantagen på sensommaren. På etiketten står det "Jolly Bee", men om jag har fattat rätt lär den ska heta "Rozanne", eller ???


Jag tycker mycket om den här brunröda färgen på krassen, inte så skrikig. Den blommar nu som bara den.



En av monsteränglarna utanför uteplatsen.
Den är planterad i en svart plasthink med mängder av urborrade ca 5 cm stora hål. Hinken är i sin tur nergrävd i jorden. När det blir dax för vinterförvaringen så tar jag bara upp hinken och kapar rötterna som sticker ut genom hålen. Lätt som en plätt. I år ska jag kapa ner den ordentligt.
Önskar er en skön hösthelg och må så gott!


6 kommentarer:

Inger sa...

Man hinner inte göra allt hela tiden...
Jag ser också tillbaka på vår trädgårdskväll med glädje och hoppas att du vill komma tillbaka.
Vi har också fint väder idag:)
Kram

Anita sa...

Rozanne ska det vara numera. Jolly Bee var tvungen (åtminstone i England) att byta namn till Rozanne fr.o.m. 1 juli 2010. Men vad den än heter, vackert blå och långblommande är den.

Krasse är fantastiskt, jag ska snart ta frön av min blekgula krasse Milkmaid som jag vill ha till nästa år också.

När det gäller Änglar så har jag ett "träd" i mitt uterum. Den ska jag bara klippa in lite men de jättestora som jag har haft på altanen i sommar kommer jag att slänga efter att ha tagit skott av dem. Har faktiskt redan tagit skotten och de har rotat sig fint så nu törs jag slänga moderplantorna. Känns lite sorgligt men jag vet att "ungarna" kommer att komma jättesnabbt och bli stora och fina. Visst är det underbart med doftande änglar! Vi har just ätit en god lördagsmiddag i uterummet och änglarna gladde oss med sin söta, goda doft.

Ha en skön fortsatt helg!

skogsnuvan sa...

Jag har också dom i en hink och klipper ner den ordentligt och den får stå svalt i mitt sovrum över vintern. Om man kunde ha den ute skulle den säkert bli ett jätteträd. Häftiga blommor

Åsa! sa...

Ah! Smart med änglakrukan!

Jord under naglarna sa...

Det är lite stiltje på bloggandet även för mig nu. Nu när jag egentligen skulle ha lite mera tid, men, men...

Jag har en ny ängel för i år. Jag har aldrig lyckats övervintra änglatrumpeterna, men jag ger inte upp! :)

Beppan sa...

Härligt med änglatrumpeter - men jag har misslyckats totalt ett par år nu! Inte en enda blomma och fullt med löss blev det i den när jag tog in monstret på vår inglasade veranda för jag trodde hon frös på försommaren!
Ska jag klippa ner den rejält inför vinterförvaringen i förrådet (ca +15 grader) Eller vad? Har du ngt gott råd??

Jag håller tummarna för att frosten håller sig borta några dagar till så jag får njuta av den sista blomprakten - framförallt nävor och höstastrar. :-)