24 november 2008

Chili

November är en bra månad att sitta framför brasan med lite glögg i sin hand och fundera över frösådden som snart komma skall. Chilin måste ju sås tidigt, många spännande sorter finns att beställa hos Örtagården Jag tillhör skaran chiliberoende varelser. Den ena chilin är ej den andra lik. Förra säsongen stiftade jag bekantskap med flera nya små frön bla, Fenir, Brazil, Rumänsk chili, Fishpeppar. Givetsvis fanns några Jalapenos också i växthuset, dom kan jag inte leva utan. Jag hamstrar och torkar för att klara vinterns matlagning.


Längtar också gräsligt mycket efter mina goda solmogna tomater. Det är verkligen trista rackare men får tag på uti butikerna. Knappt värda namnet.

3 kommentarer:

Lilla B sa...

Häller verkligen med dig. Chilin som man kan torka och ha glädje av länge är ju oumbärlig. De solvarma söta tomaterna kan inte ersättas av några vintertomater. Jag hoppar över tomater nästan helt under vinterhalvåret.

billan sa...

Lilla B:
Läste inläggen hos dig om din angoratomaten, undra om den var lika god som den såg ut???

Lilla B sa...

billan: Den var mycket god men inte i paritet med Sungold, Tigerella eller Gardener´s Delight