09 november 2008

Neil Young

">

Neil´s ord tål att lyssnas på om och om igen......

Pocahontas: Rust Never Sleeps 1979

Aorora Borealis
The icy sky at night
Paddles out the water
In a long and hurried flight
From the white man to the fields of green
and the homeland we´ve never seen

They killed us in our tepee
And they cut our women down
They might have left som babies
Cryin´on the ground
But the firesticks and the vagons come
And the night falls on the settin´sun
.....................................
...............

Få kan så målande beskriva hur vi människor härjar, skövlar och förstör som Neil gör
Jag har haft den stora lyckan att få uppleva tre livekonserter men denne makalöse artist. Första gången Mirror Ball 1995 på Sjöhistoriska med Pearl Jam som förband. Andra gången tror det var året efter, Brooken Arrow även den på Sjöhistoriska, då med No Doubt som förband. Senaste livemötet med Neil och Crazy Horse var på Globen 2001. Tyvärr missade jag honom i Göteborg i somras......
Hans låtskatt är outtömlig, svårt välja ut något. Låtvalet beror helt på lyssnarens dagsform. Aktuellt i dessa tider känns albumet Living With War, Neil´s protest mot Bush och Irakkriget.

4 kommentarer:

Hasse Wester sa...

Mmmm...det här tycker vi om...tack för den!

Anders Billfors sa...

Neil är i en klass för sig, helt enkelt.
Favoritlåten varierar lite för mig oxo, beroende på humör.. men Heart of Gold är ju så fin bara för att jag har fastnat för den på guran och munspel :)

billan sa...

Slottsträdgårdsmästaren: Varsågod! Tror säkert det kommer mer.

Anders:Ja du är en fena på munspel och gura, har du skaffat nån "munspelsställning" än?

Anders Billfors sa...

Nä, har inte skaffat nått än. och om jag ska sammköra guran och munspelet så behöver jag ett munspel i G-dur..

Men vi har inköpsstopp ett tag framöver känns det som som, specielt nu när det kanske vankas storfrämmande över jul :P