07 januari 2009

Sömnlös

En enda lång dvala, från tidig morgon till sena kvällen......
Jobbat på så gott jag kunnat, men jisses va segt det varit.
Pigg är jag väl aldrig på morgnarna, men så här förbaskat trött som imorse brukar jag faktiskt inte vara.
Blev helt fel redan igårkväll. Kollade på nån kriminalare på TVn till kl 23.30, sedan marsch i säng och där var Karlavagnen. Som vanligt somnade jag ganska bums, med radion på för fullt.
Inte bra......
Vaknar kl 24.30 med hjärtat i halsgropen, en puls på 200......nåt djäkla plingeling på radion. Man borde vara lite mer försynt när man håller på med nattradio.!!!!
Med mig är det så att jag somnar nästan innan jag lagt huvudet på kudden, men blir jag väckt då är det kört. Då har akutmänniskan i mig börjat jobba nattskift. När klockan slagit 4.30 och ögonen är stora som tefat då är man less.
Alarmet på telefonen drar igång kl 6,15, två ynka snoozzzzz.........
Min långa vandring med tunga steg har börjat, lång dags färd mot natt.

Men alla somnar in till slut
Man slutar slåss och andas ut
Följ med ut ikväll och sov nån annan gång
Somna lycklig
Somna lycklig
Det är en gåva att få sova som ett barn
Somna lycklig

billans låtval: Stefan Sundström , Somna lycklig
från albumet Hjärtats melodi 2004

2 kommentarer:

Åsa! sa...

Som nattarbetare är jag ganska sömnfixerad, och fruktansvärt trött på att vara trött...
Stefan Sundströms versen tyckte jag mycket om!

billan sa...

Åsa:
Jag är ju en före detta nattarbetare. Och även om det är flera år sedan jag lämnade nattjobbet, sitter spåren kvar. Är jag uppe förlänge eller blir väckt tror min hopplösa kropp att det är dax för en vaken natt igen. Jag minns tydlig än idag känslan av den ständiga tröttheten du beskriver, gräsligt tröttsamt..... Stefan S är bra, alltid kloka ord