03 april 2009

Dripp och dropp

Droppen dripp och droppen drapp satt på varsin farstutrapp,
Ska vi hoppa ner i kapp sa droppen dripp till droppen drapp....... Det skvalar från takrännorna , marken täcks fortfarande av en halvmeter grådaskig snö. Men en aning vår känns i luften. Idag har jag en kompledig dag, skall dona på i sakta mak här hemma .......Pyssla med småplantorna, pelargoner, chilie, tomat, basilika, doftpetunia, physalis, svart akleja, rudbeckia, minipenseér och pelargonnäva trängs på fönsterbrädorna. Snart skall dom få flytta till svalare utrymme och nya sådder ta plats i fönstren. En lång lunchpromenad med Frida får det också bli, tänkte plocka ett fång påskris till farstukvisten. Undra om det är samma vidriga hantering med hönsfjädrarna som med gåsdunen????? Det måste jag ta reda på..........

En skön helg önskar jag er alla! Och med det här inlägget tar jag avsked från Barcelona för denna gång, ett sista axplock bilder sedan får det vara nog med spansk vår!

Måspromenad.


Den stora tjurfäktningsarenan. Inget för mig!


Clivia


Katedralen Sagrada Familia ( Heliga familjen) Började byggas 1882, men är ännu ej färdigbyggd.


Alla fyra sidorna har olika teman, den här sidan berättar om döden i olika skepnader.


Alla fyra sidor har fyra torn, så totalt pryder tolv olika torn katedralen.



Trappen upp mot Museum Nacional dÁrt de Catalunya.






Utsikt från museét, till höger ser ni den stora kongressanläggningen Fira Barcelona, bortom denna syns tjurfäktningsarenan.





4 kommentarer:

Åsa! sa...

Tack för alla fina Barcelonabilder! Önskar dig en trevlig helg!

Lilla B sa...

Trevlig helg med vårluft och blomsterpyssel!

Anonym sa...

Härligt att se bilder från Barcelona. Visst är Sagrada Familia en spännande byggnad? Ha en fin helg!

billan sa...

Åsa:
Helgerna går bara alldeles för fort.
Det är fredag och måndag och fredag och måndag....

Lilla B:
Det har småregnat mest hela helgen, men jag tror det är bra mot snömängden. Och vet du, bofinken kom hit till mig idag med!

Slottsträdgårdsmästaren:
Jag skall absolut tillbaka till Barcelona!
Man kan stå och titta på Sagrada Familia hur länge som helst och upptäcka nya bilder hela tiden helt makalös byggnad. Undra om den någonsin kommer att bli färdigbyggd?