04 april 2009

Kristi Törnekrona

Den här växten flyttade in till oss en vårdag för tio - tolv år sedan. Sonen köpte den som en sk miniväxt i en yttepyttekruka. Sonen har sedan flera år lämnat hemmet men blomman den är kvar. Under årens lopp har den flyttat från minikrukan och blivit en stor och frodig växt. Den står i det östra burspråksfönstret. Jag häpnar ofta över att den orkar blomma året runt, år efter år. Aldrig någon viloperiod. Den är inte bortskämd, ny jord har den inte fått speciellt ofta, vatten får den lite nu och då.......
Den tillhör arten törelväxter, latinska namnet är Euphorbia milii. Den kommer ursprungligen från Madagaskar.



3 kommentarer:

Åsa! sa...

Visst är det en vacker blomma. Har tittat på den i blomaffären ibland och tänkt köpa, men inte blivit av.
Önskar dig en trevlig söndag!

Lilla B sa...

Nostalgiblomma! Fick en sådan av en granne när jag var riktigt liten. Den överlevde länge. Jag stack mig duktigt på den också vill jag minnas.

billan sa...

Åsa:
Tackar, det har varit en lugn och skön dag. Jag tycker Törnekronan är så otrolig, att den bara orkar blomma år ut och år in utan nån viloperiod. Mycket omvårdnad får den sannerligen inte.

Lilla B:
Sonen säger att det är tack vare hans brist på omvårdnad som den frodas som den gör, han vattnade den sällan och persiennerna var väl neddragna mest hela tiden. Och varmt var det säkert från datorns fläkt....vanvård! Och eländigt vass är den! Det är väl därför jag nästan aldrig planterar om och pysslar med den.