21 december 2008

Fjärde ljuset tänt

Nu är det inte långt till julafton. Mannen har hängt upp kokosnötter och pysslat om småfåglarna. Jag har tillbringat rätt mycket tid i köket. Havrekexen blev helt okey.
Men Inger, mandelmusslorna, inte riktigt lyckat!!! Goda är dom och vackra så länge dom ligger upp och ner. Chocken kommer när man vänder andra sidan upp. Så såg inte dom ut som serverades på min barndoms julbord. Det är nya tider nu, nya farmödrar, nytt utseende på bakverken....... Revbenspjällen puttrar i ugnen och så här långt bådar det gott, ljuvlig doft. Middagen står också på spisen, idag blir det en hederlig kalops.

4 kommentarer:

Lilla B sa...

Mandelmusselmisär även hos dig ;) I mitt barndomshem serverades det tunna fina mandelmusslor som var så spröda att man bara behövde titta på dem så sprack de. Mina är mycket långt därifrån. Synnerligen långt.
Antagligen dina med.
Systrar i Mandesmusselnöd, således.
Vi får fira en förträfflig jul ändå.

billan sa...

Lilla B:
Inte nog med det....När vi åkt halvvägs ner på resan mot julfirandet i Småland kommer jag på att dom fördömdade kakorna låg kvargömda i frysen. Inte läge att vända efter 40 mil! Men det blev jul i alla fall, en riktigt förträfflig sådan.
En God fortsättning på Julen önskar jag dig.

Åsa! sa...

Hej Billan! Och tack för kommentaren på min blogg! Nu hittar jag ju hit till dig också, kul!

billan sa...

Åsa:
Jättekul att du hittade hit och välkommen åter.