03 december 2008

Tantgrubblerier

Vad kännetecknar en tant? När övergår man från tjej till tant? Säger det plötsligt poff och så har man blivit tant, eller är det nått som kommer smygande? Nu har slottsträdgårdsmästaren fått mig att ta en ordentlig funderare på ämnet TANT. Är det åldersrelaterat, eller sitter det i gråa håret?

Jag tror faktiskt att det är ett tillstånd som sakta kommer smygande! Helt plötsligt är man där, man har ett annat lugn i kroppen. Dom små tingen livet är det som betyder nått. Man hetsar inte upp sig för småsaker. Det är ett stort nöje att bara sitta och titta ut genom köksfönstret på alla småfåglar som far runt och festar på nötter och frön. En kopp te eller ett glas rött framför brasan, blädddra i en frökatalog och drömma om våren.........Man känner sig fortfarande ung trots alla gråa hår och en fet rumpa. När jag var runt 45 år slutade jag färga håret, började röra mig saktare och blev nog lite mer eftertänksam. Det var nog i den vevan jag blev tant!!

Tant är för mig inte nått som har med ålder att göra, utan en känsla eller ett tillstånd.
Och det är skönt att ha blivit tant.



Då började jag också se det vackra i de blommor som min egen mor vurmat så för och som jag tyckt vara töntiga och tråkiga. Pelargon, ros och fuchsia och andra Tantblommor.

Göteborgskan


Mrs Popple


General Monk

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej, egentligen ingen kommentar om tanter och farbröder, utan bara ett tack för att du "la en kommentar" på mitt ensamma björklöv i Slottsträdgårdsmästarens fotoutmaning. Det värmde. Är ny bloggare så jag vet inte hur man gör, men lag la ut alla kommentarer på min blogg. Vi syns i sfären.

billan sa...

Trädgårds Turisten: kul att du tittade in och Välkommen åter.

Anonym sa...

Hittade ditt "tantinlägg" och det är väl bara att hålla med...
Skönt men inte så spännande kanske.

billan sa...

Katarina:
Välkommen hit till mig!
Vid dessa år består spänningen av sådana enkla ting som om änglatrumpeten slagit ut eller om det finns några färska rådjursspår i snön......