06 februari 2010

Is i rören

Senaste tiden har varit en aning påfrestande för billan och mannen. För mycket snö, för mycket kyla, för mycket jobb, för mycket ohälsa hos nära och kära. Den här veckan har det varit tanken på en rofylld torparhelg som fått oss att stå ut. Direkt efter jobbet igår stuvade vi in husdjur och föda i bilen och begav oss mot torpet. När vi åkt några mil kom mannen på att vi glömt köpa en ny termostat till kylskåpet, inte mycket att göra åt. Vi har som tur är källartrappen som är kylskåpstempererad så här års . Vi kommer fram vid 19.30-tiden, bär in packningen och börjar elda. Jag rusar ner i källaren slår på hydroforpumpen så att vi fort kan sätta på pärorna och värma medhavd köttgryta. På Spåret och lugn o ro var planen.
Men inte då... inte så mycket som en droppe vatten kommer ur kranen. Vattnet har frusit, det har aldrig någonsin tidigare hänt så länge det funnits rinnande vatten på torpet och det är länge vill jag lova. Det har väl aldrig heller varit en vinter med så många kylslagna veckor......
Mannen som har lite koll på tåtar, kablar och sånt vet att vattenledningen ligger tätt uppepå avloppsledningen. Och att båda ligger ihop i samma isolering. Istället för en lugn TV-kväll blir det en skitkväll som består av att smälta snö, koka vatten, hälla i avloppet och på det viset försöka tina isproppen.
Jag vet inte hur många liter kokhett vatten vi hällde i vasken, men frammåt nattkröken börjar det smälla och leva om i rören! Vilken lycka när proppen gick..............


Den som senast vistades på torpet var dotter med familj och hon hade mycket ordentlig lämnat skriflig och muntlig rapport om att nästa gång behövdes de fyllas på salt, toapapper och diskmedel. Inte hade vi kommit ihåg det inte........
Och eftersom ingen av oss var sugen på att äta osaltad lammstek ikväll och torka oss i rumpan med gammalt tidningspapper fick det bli en tur till "byn" tre mil bort. Medan jag handlade, passade mannen på att skotta upp mer snö mot husgrunden för att stänga ute så mycket kyla som möjligt.


Köpte ett favorit te på ICA:n, Brunkulla från grannlandet Jämtland. Det finns både svart, rött och grönt jättegott!


Tog också med mig den trasiga termostaten, tänkte kolla på den lilla elaffären i byn om dom möjligvis hade en sådan makapår hemma. Tro det eller ej, det hade dom!

Nu har mannen lagat kylskåpet, jag har burit in ved, vi har rinnande vatten............nu är det rofyllt, nu känns det bra!

10 kommentarer:

Inger sa...

Det blev en jobbig helg till att börja med för er, vi har heller inte varit med om maken till vinter. Brunkullans röda är en favorit hos mig. Ha en skön och rofylld lördag kväll och söndag.

Jord under naglarna sa...

Äntligen lite ro låter det som...
Brunkullans svarta är det jag dricker varje dag. Det gröna har jag faktiskt inte smakat. Än.

Ha en skön och lugn lördagkväll!

Anonym sa...

Härligt att det löste sig med vattnet till slut , jag tror jag ska börja blogga jag med nå tag är nog inte så dumt skulle jag tro :-)
Kramar kommer här från

Anita Swing -Säll

Annika Christensen sa...

Skönt att ni till sist fick lite ro.
Kylan kan vara riktigt besvärlig minsann.
Hoppas att allt ordnar sig på bästa sätt.
Kram
Annika

skogsnuvan sa...

Vilken jäkla vinter. Jag hade inte heller fått vattnet frusit i ledningarna förut och jag har hört fler.
men nu du blir det snart bättre. Idag är det bara 5 gr kallt och solen skiner och letar sig in genom fönstret.

billan sa...

Inger;
Vi har haft det så skönt idag, vi vill inte åka hem.......åker direkt till jobbet i morgon bitti.

Jord under naglarna:
Idag har det bara varit lugn och ro, precis det vi behövde. Jag är inte så förtjust i grönt te, jag föredrar svart och rött.

Anita:
Klart att du som gillar att fota och skriva skall börja blogga. Det är mycket roligare än FB:)

Annika:
Nu har vi det finfint på torpet, rinnande vatten och fungerande kylskåp....Kram!

Skogsnuvan:
En skitvinter om du frågar mig:(((
Idag har det varit jättefint här på torpet, minus 7-8 grader och en härlig sol. I morgon bitti måste vi åka till stan och jobba igen, trist.....

Åsa! sa...

Vilken start på den lugna helgen! Typiskt på landet problem. Hoppas avslutet på helgen blev bättre?

Anita sa...

Nämen ... vilken helg och vilken sagolik tur att inte rören frös sönder. Så skönt att ni till slut fick njuta av friden i torpet ändå. Nu hoppas vi att den uppskottade snön håller kylan borta tills den behagar att försvinna av sig själv. Nu vill vi ju ha vååår!

billan sa...

Åsa:
Söndagen blev hur skön som helst!!

Anita:
Ja, helgen blev inte riktigt som vi tänkt. Men det blev ett bra slut i alla fall, vi stannade till måndagmorgon och pustade ut!

Mira sa...

Även hos oss har vattnet på landet frusit i omgångar. Och avloppet... Det är en jäla vinter vi har...