21 februari 2010

Madame le Coultre

Minns ni ampel-klematisen som jag köpte förra våren? Den som blommade så vackert hela sommaren ...... Jag var orolig över hur jag skulle klara av att övervintra den, trädgårdsmästaren sa att jag endera kunde gräva ner den ute eller också förvara den på samma sätt som pelargonerna och änglarna. Jag bestämde mig för garaget, ville gärna ha den som ampel även denna sommar . Det verkar ha gått riktigt bra, den vaknade tidigt strax efter jul...... Idag har jag bytt jord, hon fick komma till samma plastampel som hon vintervilat i. Måste hitta en riktigt fin ampel i år till min lilla madame. Nu funderar på om det börjar bli dax att för gödning, hon är ju full i knopp. Trädgårdsmästaren ordinerade massor med näring eftersom den växer i en liten ampel. Tro om de börjar bli dax??


8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte ens kommit igång med mina blommor. Det känns liksom lite konstigt när kylan aldrig ger sig. Man får inga vårkänslor, nästan tappat tron nu. Skogsnuvan

Katarina sa...

Men vad härligt pigg den ser ut! Och det är du också igen hoppas jag!

Britt sa...

Den ser ut att ha haft en härlig paus ser pigg ut//Britt

Ingmarie We sa...

Madame le Coultre kan vara litet ömtålig. Vem vet om den hade klarat den här rekordkalla vintern utomhus Jag tror det inte. Så det var säkert ett jättebra beslut att förvara den i garaget.

Åsa sa...

Se du, där var det liv! Jag är rädd att alla mina vinterförvarade blommor frusit ihjäl ute i verkstaden denna vinter :(
Men, men, det innebär ju att jag får inhandla lite nytt, som en ampel-klematis kanske :)

Inger sa...

Kan tro att det är lite tidigt, dröjer ju länge innan den kommer ut, behöver nog coola ner sig lite din klematis.

billan sa...

Skogsnuvan:
Det är nästan stört omöjligt att uppbringa några som helst vårkänslor!!

Katarina:
Nu är jag nästan lika pigg som klematisen:)

Britt:
Obegripligt att den har kommit igång så fort.

Ingmarie:
Ja det var nog tur det!
Men det är lite tråkigt att den ska blomma där i garaget, och ingen får njuta av blommorna....

Åsa:
Jag tror att flera av mina pelargoner är ganska döda också!
Du får satsa på en ampelklematis, den blommade hela sommaren ända långt in på senhösten:)

Inger:
Nog är det tidigt, alldeles på tok för tidigt! Förstår inte alls hur det gått till.... men hur sjutton coolar man ner en klematis????

Anita sa...

Men ... det är ju underbart att din Madame är full med knopp. Jag tror att hon behöver mycket näring. Du har skrivit om henne förut och jag följer henne med spänning. Jag har nämligen en själv men hon har det betydligt kallare om kroppen. Inatt hade hon -23,2 minusgrader. Visserligen är hon just nu täckt med mycket snö men jag undrar jag om hon klarar den hårda vintern. Hon är visst lite känslig. Om det inte går bra ska jag nog testa din metod och ha en klematis i ampel i sommar.