02 februari 2010

"Zaskar Dragon"

När jag kom hem från jobbet idag låg ett efterlängtat brev i postlådan, mina fröer....Det här året skulle jag verkligen ransonera mina fröinköp, det gick väl sisådär..........Mest grönsaker och kryddörter, en del perenner och endast ett fåtal ettåringar.
Det blev tre tomatfavoriter: Brandywine, Sungold och Gardener´s Delight.
Jätteverbena, Honungssalvia och Månskensnepeta.....och några sorter till.

Månskensnepeta "Zaskar Dragon" bilden lånad från Impecta.. Orkidélika, avlånga, limevita blommor. En angenäm aromatisk doft och ljusgrönt bladverk. zon 4-6.

9 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Har aldrig sett eller hör om...
Var det matt tvätt.. elller vad.Jag hann inte se förrän jag tryckte på kommentar.
Jag har iallafall tvättat alla min mattor i snön.
Nu skall jag titta om det var det jag trodde att det var.
Sov gott
Sussilull
Annika

Inger sa...

Vilken otrolig utdelning det blir av några fröpåsar. Månskensnepetan ser väldigt trevlig ut. Jätteverbenan är också attraktiv. Men det är mycket jobb med fröer. Jag har också en fuchsia Annabelle, eller kanske strök den med förra vintern.
God natt, om en stund...

Skatan sa...

Är fullkomligt okunnig om allt vad blommor och fröer och odling beträffar men måste säga att de har poetiska namn. Ibland är jag också avundsjuk på människor med de där "gröna fingrarna".

Lycka till med frösådden får jag väl säga.

Kram!

MariaKF sa...

Zaskar Dragon frösådde jag för 2 år sedan och den är väldigt fin - milt ljusgult. Man kanske får ha några plantor brevid varandra så det ser mycket ut. En planta är ganska sirlig i växten.

Åsa! sa...

Det låter alldeles underbart, det finns trots allt hopp om vår!

Katarina sa...

Månskensnepeta! Den ser helt fantastisk ut!

billan sa...

Annika:
Visst var det en matta:)

Inger:
Visst är det en del jobb, men det är så härligt när man får en lyckad utdelning. Jag hade några riktiga fullträffar förra året, minipenséerna, pelargonnävan, de röda fröpelargonerma och givetvis mina chilisar:) Hoppas jag har lite tur med årestb sådder också...

Skatan;
Det är mycket poesi med frösorter:)
Tack, man behöver hålla lite tummar, ibland går det rakt åt skogen.

Ia-Maria:
Välkommen! Ikväll när jag kommer hem skall jag titta in hos dig:)
Det var 25 frön i påsen, hoppas på god utdelning. Som du säger borde man borde nog sätta flera bredvid varandra för effektens skull...

Åsa:
Jag ger snart upp tanken på vår, snön vräker ner idag med...:(((

Katarina:
Ja visst var den fin, hoppas på tur....

Anita sa...

Visst är det underbart med fröer i brevlådan. Den 2 februari var det världens snöstorm här och när jag tills slut kom hem låg det fröer och väntade på mig också. Gissa om det var skönt att stänga dörren mot snöstormen och ställa sig i blomsterrummet och pyssla med fröer.

Sungold har jag också även om den egentligen nog är för stor att ha i uterummet. Gardeners delight mmm ... den skulle jag vilja ha men den är nog alldeles för stor. Ska bli spännande att följa dina sådder. Kan berätta att min chili "fish" kommit upp nu :)

Ha en bra helg!
/Anita

Anita sa...

Neeej ... nu for jag med lögn. Chilin har inte alls kommit upp, det var mina körsbärstomater som stod bredvid :)

Anita igen ...