27 februari 2010

Skitvinter och frösådder

Det har varit lite si och så med bloggandet på sista tiden. Kameran håller på att rosta ihop. Alltihop är den förbannde vinterns fel. Senaste dygnet har snömängden ökat med bortemot 15 cm, inget takdropp eller dagsmeja i sikte. Sedan skall de tydligen bli kallare igen i början på veckan... Det är synd om småfåglarna och rådjuren. Varje kväll kommer tre rådjur på besök, dom krafsar i snön och försöker hitta några stackars solrosfrön under fågelbordet. Som tur är har sidensvansarna har sparat några småäpplen åt dem.
För övrigt blev jag på dåligt humör redan tidigt i morse när jag läste följande på förstasidan i dagstidningen: Äldreomsorgen inför ransonering, gamlingarna på vårhemmen skall bara få 2 koppar kaffe, 2½ dl mjölk och två brödskivor per dag!!!!! Vad är de som händer i samhället???

Lite hoppfullt är det på mina fönsterbrädor, chili, pelargon, honungssalvia, basilika och purjolöken växer. Jätteverbenan har komit in från kylan, hoppas den vill gro.
Ikväll skall vi på 40-års fest, det skall bli kul! Må så gott!


Små fikon tittar fram i garaget.

14 kommentarer:

Unknown sa...

Så glad du måste vara över dina blivande fikon! Sen håller jag naturligtvis med om att denna vinter borde ha gjort sitt för länge sedan!

Skatan sa...

Om fikon har modet att "kika fram" finns det hopp om bättre tider ...

Kram och ha en bra dag och kul kväll på kalaset!

Inger sa...

Visst blir man upprörd när äldre, och alla andra svaga grupper, behandlas illa.
Ha det gott!

Madame C sa...

Men AKTIV har du ju varit på sista tiden. Jag tycker jämt jag läser kommentarer och inlägg från dig på FB och på en himla massa trädgårdsbloggar. Kul att du så ofta tittar in och kommenterar hos mig också. Det värmer långt in i hjärtat med alla fina kommentarer. Jag börjar snart undra om trädgårdsfolket överlag är ett särskilt vänligt sinnat folk. Härligt är det i alla fall, även om lagen om alltings jävlighet ibland gör sig påmind. Ha en riktigt festlig kväll!
Charlotta

Bea sa...

Men hallå där, jag blir nästan bestört av ransoneringstanken, trots att jag inte bor i samma land!
VART ÄR VI PÅ VÄG EGENTLIGEN?
Samma tankar finns även här i landet!!
Ha en bra dag / Bea

Åsa! sa...

Men vad är det du skriver, ransonering på hemmet??? Det låter ju helt otroligt. Vem har kommit på detta korkade förslag?
Den personen måste iallfall helt ha missat att det är valår iår...

Ingela sa...

Så drygt med all nysnö, vi har skottat flera gånger denna helg. Men dina fikon ser helt magiska ut, lyckliga du! Visst börjar ljuset ta ut sin rätt, orken återkommer och därmed trädgårdslusten. Kanske därför man är less på snön?

Kram
Ingela

Marina sa...

Sjovt at se dit billed af figen. Jeg har hvad mange eksperter hævder er danmarks største figentræer og jeg ELSKER dem. Forårshilsner fra en lille dansk ø.

skogsnuvan sa...

Oneklingen tar det på humöret med den här vinter. Jag har inte ens fått mig till att sätta frön eller byta jord på blommorna än. Man blir som förstenad. Nu må det väl ge sig snart hoppas jag.

Jord under naglarna sa...

Idag är vi inne i månaden mars och en del kallar den för vårmånad! Så där, känns det liiite bättre nu? :)
I och för sig är mars en vintermånad för mig, men så bor jag ju i inlandet också. ;)

Ruben sa...

Jätteverbenan tog jag ut ur kylskåpet efter Mexicoresan, men än har den inte grott. Brukar ha problem med att få den att gro.
/Ruben

Gunilla sa...

Hej i vinterlandet
Här har snön vräkt ner i flera dagar nu ochså.
Min frösådd av jätteverbenan har börjat visa sig. Tre st små groddar ser jag med två små bladpar jag har inte haft den i kylan utan ställde den direkt på fönsterbänken. Hoppas det kommer några till.
Vad läckert med fikon.

Ha det gott

Kramar/Gunilla

billan sa...

Rosnettan:
Den hade växt så himnla tokigt så förra sommaren baskar jag den hur mycket som helst. Var lite orolig för hur de skull gå med den, men den växer så det knakar.

Skatan:
Bättre tider det tror vi på:)
Kalaset var jättekul, Kram!

Inger:
Man blir helt galen, gräsligt att man skall tappa allt värde bara för att man blir gammal.

Charlotta:
Jag tror att trädgårdsmänniskor är ett särdeles vänligt folkslag. Man tar inget för givet och lär sig uppskatta och se skönheten i det lilla.

Bea:
Man blir både arg och ledsen över hur vårt samhälle ser på svaga och gamla, föresten även på andra utsatta grupper!

Åsa:
Hela det här landstinget har missat det där med valår, kommer på uppdrag granskning framöver.

Ingela:
Fikonen är en sann fröjd för ögat. Sakta men säkert kommer lusten åter, men fortfarande tar snöröjningen allt för mycket tid och kraft!

Marina:
Välkommen och kul att du hittat hit! Jag skall strax hälsa på hos dig.

Skogsnuvan:
Det är lätt att bli förstenad denna bistra vinter, man fryser liksom fast!

Jord under naglarna:
Vårmånad...tack nu känns det mycket bättre:)

Ruben:
Det är första gången jag provar, men nu har i alla fall 6-7 stycken små verbenor tittat upp. Håller tummarna!

Gunilla:
Vilket vinterland vi lever i! Nu hoppas vi att våra verbenor klarar sig, men mina är yttepyttiga med sina två bladpar. Behöver nästan förstoringsglas för att se dem!
Ha det gott du med, Kram!

NinaVästerplana sa...

När jag jobbade inne på nåt hem senast så var det väl snarare ett behov av att lyckas övertala folk o äta som gällde.... aptiten brukar ju inte vara så himla stor direkt....
Vem i hela friden har tagit fram ett så knäppt förslag?
Ha´t himla gôrgôtt
Nina