11 mars 2010

Funderingar på kvällskvisten

Den här veckan har varit förödande för snömängderna, uppskattar att det är bara ca 50 cm vitt ute nu. Vintern har gått hårt åt mitt lilla växthus, flera glasrutor på taket har gått sönder. Några år har jag funderat att montera ner glasen i mitt växthus och måla aluminiumet engelskt rött. Kanske läge för det nu när jag ändå måste beställa en hel del nya glas. Vi får väl se om arbetslusten finns när det det blir vår på riktigt.......


Den här veckan har små flamingos tittat upp ur jorden. Om några månader har de vuxit till meterhöga ricinblommor.


Mina böcker är en stor glädjekälla för mig, jag har alltid en trave bredvid sängen. För tillfället är det "Frostnätter" av Arnaldur Indridason och mycket trädgårdsläsning som gäller.
I mitt arbete träffar jag regelbundet männniskor som kommer från land långt bort och är analfabeter. Jag funderar ofta hur det skulle kännas att vara i den situationen. Komma till ett främmande land så olikt mitt eget, inte förstå ett dugg av vad som sägs och inte kunna läsa ett ord. Inte kunna känna glädje över bokpaketet som kommer på posten, lyckan av att bläddra i en alldeles oläst bok. Det måste vara oerhört svårt........

10 kommentarer:

Inger sa...

Bokpaket är räddningen, särskilt när man är sjuk. Så mysigt det ser ut i din läshörna.
Kram och god natt!

skogsnuvan sa...

Det måste vara väldigt svårt och kännas väldigt vilset att inte kunna läsa och dessutom vara i ett främmande land.
Min vän iranska Leila har nu varit här i 6 månader och kan redan prata lite grann. Hon hade aldrig tagit i ett djur, aldrig sett en skog. Det blir roligt att visa henne vår naturvärld när det blir vår. Böcker är härligt. Har man ingen på gång blir man liksom rastlös

Åsa! sa...

Jag har läst alla hans böcker, så bra! Men den här har jag missat att den kommit ut, tack för tipset. Ska genast kolla på biblioteket.

Jord under naglarna sa...

Vad tråkigt med glasrutorna. Jag målade mitt i just engelskt rött lilla när vi ändå behövde flytta på det.

Det har blåst en hel del och varit på plus flera dagar och man kunde nästan se snön smälta.

Att kunna läsa böcker är en glädje.

Britt sa...

Det kan inte var lätt att komma till främmande land//Britt

Anita sa...

Så tråkigt med ditt växthus. Men den här vintern har inte varit nådig.

Din läshörna ser väldigt mysig ut och jag föll för gitarren. Väldigt tänkvärt det du skriver om att aldrig få uppleva glädjen att läsa en bok eller ens en tidning. Det är ofattbart att tänka sig. För min del består läsandet för närvarande mest av trädgårdslitteratur, både i form av böcker och tidningar och ... växtkataloger. Men det är ju den tiden.

En riktigt skön helg önskar jag dig!

Skatan sa...

Vilken härlig läshörna eller bibliotek kanske man skall säga. Ja, tänk om man inte hade sina böcker eller kunde läsa ... så otroligt fattigt (för mig i alla fall) livet skulle bli. Nu lever man liksom flera liv genom andra ... i böckernas värld.

Kramar!

Annika Christensen sa...

Läckra frösådder måste jag säga.
Härlig läshörna.. jag ligger gärna isängen och läser.
Ha en skön kväll
Annika

Unknown sa...

Otroligt läcker bild på "flamingos". Du måste ha en fin kamera som kan ta sådana närbilder. Måla växthuset rött lät hur läckert som helst! Kör hårt;)
Charlotta

Bea sa...

Mysig läshörna och böcker är väldigt avkopplande.
Sådder som spirar, underbart!
Kram / Bea