20 mars 2010

Tomater och vårsjuka


Det växer som bara den i mina såbyttor, många småplantor pockar nu på omskolning och omvårdnad. Årets tomatsorter är Sungold, Gardener´s Delight och Brandywine, alla verkar trivas med livet.
Lite stressigt som vanligt veckan innan fjällsemestern, mycket som skall planeras, planteras och placeras så att allt håller sig vid liv.


Jag är så vårsjuk, längtar gult och grönt. Idag är det vårdagjämning, vart är våren? Hörde just på Nyhetsmorgon att våren var en månad försenad i södra sverige, när kommer den till mig då? Till midsommar eller??? I början av april förra året kröp jag runt och fotade tussilago. I år finns inte ens en antydan till vårfärger, fortfarande är allt täckt av 40 cm snö.


Dagsmeja, sol och gula lökar på köksbordet får bli dagens botemedel mot min vårsjuka.
Må så gott!

14 kommentarer:

Berit sa...

bara 40 cm snö:)) här är det säkert 80 cm snö och javisst har det snöat i 2 dagar till nu...kul att se att det inte bara är jag som sår som en tok:))

skogsnuvan sa...

Vårsjuka vilket bra ord. Det lider jag av också men det känns bättre idag när jag sitter utanför strandstugan och låter solen tränga in i kroppen. Är det för tidigt att sätta scuashfröna nu. Står april på påsen men dom har kanske inte tänkt norrland?

Åsa! sa...

Jag har iallfall aldrig varit med om en senare vår. Men töar gör det och jag längtar såååå!

Jord under naglarna sa...

...till midsommar, jag hoppas inte, för då blir det väl inte vår hos mig förrän semestern är avklarad...

Dina tomater ser ju redan ut som tomatplantor. Mina har precis grott och hann bli lite gängliga innan jag hann ställa de under ljus.

Fjällresan kan nog bota (eller hålla undan) din vårsjuka för ett tag.

Inger sa...

Duktig du är med tomater och annat.
Ha en riktigt skön fjällvecka och måtte solen skina på er. Vart åker ni?

Madame C sa...

Om du inte får tag i tomatfrön till Whippersnapper, så har jag så jag kan dela med mig till nästa säsong! Men Örtagårdens fröer säljer sorten i år.
Ha det gott,
Charlotta

Katarina sa...

Å, Sungold! Det brukar finnas i min tomatkruka på kollitotten. Det är som smågodis! Vårsjuk är jag också. Vad ska du till fjällen och göra? Är det inte fel håll?

Skatan sa...

Jag är också vårsjuk ... och här har äntligen gångvägarna i alla fall blivit hjälpligt fria från snö och is men det är svårare än någonsin att gå i skogen på stigar nu när allt är så mjukt och skaren inte bär ...

Men inget kan stoppa Våren. Den kommer ... var så säker.

Kram!

Anita sa...

Så härligt att se dina tomatsådder. Jag kan inte låta bli att ta på bladen på mina för att känna tomatdoften. och hur härligt det än är att åka på semester så brukar det värsta vara att man får lov att lämna sina "små barn" hemma. Men jag antar att du lämnar dom till någon som tar väl hand om dom.

Här går det också enormt långsamt med snön. Jag pulsade runt i trädgården igår och den gick fortfarande strax nedanför knäna. Men det känns ändå som liiiite vår i luften, även om det just nu faktiskt börjar fara något vitt utanför fönstret. Nej men huh ... det snöar!

Ha en skön söndag tillsammans med dina försådder.

Mira sa...

Åh! Brandywine! Måste de stå i växthus eller kan man odla dem i kruka på altanen? Vi fick inte bygglov för vårt växthus. De tycker att vår tomt är tillräckligt bebyggd redan. Suck...

billan sa...

Berit:
Tur att vi har våra sådder som piggar upp oss denna ändlösa vinter....

Skogsnuvan:
Min sjuka blir svårare och svårare för var dag som går.... men visst känns det lättare när ansiktet blir så där skönt solvarmt.
Har svarat om squashen på bloggen din.

Åsa:
Än så är det långt till vår....

Jord under naglarna:
På lördag åker vi, det skall bli så skönt. Sedan hoppas jag att det blivit vår här när vi kommer hem:)

Inger:
Hoppas verkligen att vädrets makter är på vår sida, längtar varm sol i ansiktet. Vi åker till Hamra, några km från norska gränsen.

Charlotta:
Skall kolla på Örtagården, jag brukar beställa mina chilifrön där. Om de inte finns blir jag jätteglad om du delar med dig några frön:)
Må så gott!

Katarina:
Jag skall till fjällen och invänta att våren kommer hit hem. Fast i år tänker jag inte ligga i stugan med kräksjuka!!!

Skatan:
Jag kan inte minnas att jag någonsin varit så less på vintern som i år. hoppas du har rätt i att det kommer en vår, jag börjar snart tvivla!
Kram!

Anita:
Det har snöat här med, några kallgrader är det också så den eländiga nysnön ligger kvar....
Jag har skolat om massor med små plantor idag, det är stressigt värre när man skall vara borta en vecka!

Mira:
Brandywine är så gräslig ful, men ack så god! Jag tror att den behöver ett växthus, den är ganska sen att mogna i alla fall här hos mig.
Va trist att ni inte fick bygglov för växthuset, mitt är egentligen alldeles för litet........

Britt sa...

Härliga bilder på de små tomaterna Tänk vad gott det skall smakt längre fram//Britt

Bea sa...

Hi, hi...vårsjuk, vilket roligt ord :) tror att vi är många som lider av samma åkomma.
Suck...det går väldigt långsamt med snösmältningen och våren hos mig :(
Kan vi månne räkna med snöfritt i maj - en undran bara!?
Må gott! / Bea

haspet sa...

Vilka härliga gula vårsolar du visar. Åh vad jag längtar tills dom små gula Tussilagon lyser upp i backarna. Ja, nog pockas det på uppmärksamhet från småkrukorna, fattar inte hur jag tänkte när jag tog "några extra " frön för säkerhets skull när jag sådde. Nu är det så många plantor och jag har så svårt för att göra mig av med dom. Ha det gott. // Peter