03 mars 2010

Vårlök och tre par skor

Utomhus råder fortfarande vinter, ingen dagsmejja, inget takdropp. Endast fågelkvittret och dagsljuset avslöjar att vi är inne i vårmånaden mars. "Mina"tre rådjur verkar ha det svårare för var dag som går. Igår kväll stod jag inte ut längre, det gjorde så ont i mig när jag såg hur rådjuren sträckte sig upp mot fågelbordet, stoppade in tungan igenom nätet och försökte slicka i sig av solrosfröna. Jag delade några morötter och ett par Jonna Gold äpplen i bitar och gav de stackars små liven. De blev så lyckliga och nöjda, som tack lovade de mig att inte käka på mina lökar och rosor till våren:)
Tomatfröna har kommit i jorden. Senaste dagarna har hänglobelia " Cascade White" och "Fountain mix" samt 6-7 små små jätteverbenor tittat upp ur såjorden.

På köksbordet är det vår:)


Min nya krukmakare från Runåberg har använts flitigt de senaste dagarna. Bra terapi framför TV: n


Chilin är omskolad och ser ut att må gott.

Nu till något helt annat. Skogsnuvan har visat tre par favoritskor och uppmanat sina bloggvänner att göra detsamma.
Här är mina tre favoriter:


1. Mina trädgårdsskor, så fort snön smält undan åker dom på.

2. Mina svarta skinngympadojjor, de har skuttat runt med mig på olika musikfestivaler, perfekt på jobbet när jag springer runt på hembesök och kör runt i jobbarbilen.

3. Mina svarta finskor med hög bakkappa och rosett runt vristen, jättesköna.

Jag behöver väl inte tala om att högklackat och billan inte funkar. Nertill i höger syns mina ovärdeliga häl-inlägg, ett måste för mig ...........


Som grädde på moset mina älskade Lundhagskängor, vi har vandrat många mil tillsammans. Ett oskiljaktigt par har vi varit 25 år. Om man räknar bort mina barn och mina föräldrar så är Lundhagarna den längsta relationen jag haft. Just nu står dom framför vedpannan på torpet och väntar på mig.....

7 kommentarer:

Inger sa...

Hej Billan!
Passerade din hemstad idag och konstaterade att det såg ut ungefär som här. Så även fem mil längre norrut. Kul utmaning med skorna, får se om jag visar mina, är lite skogalen.
Ha det gott!

skogsnuvan sa...

Jag lovade en personlighetsbeskrivning med ledning av skorna så här kommer den.
Du är en kvinna med fötterna fast rotade i jorden. Ganska självständig och vet vad du vill. Går din egen väg och har en stor dos humor att ta till. Kanske lite väl envis ibland. Stämmer???

Åsa! sa...

Förstår att ditt hjärta ömmar för rådjuren, jag hade också matat dom. Det är tufft för våra vilda djur nu!

Njut i din trädgård sa...

oh om jag vore så duktig och hade särskilda trädgårdsskor. Jag är hemsk jag hamnar i rabatten oavsett klackskor, gallonskor eller barfota... vet inte hur många skor jag förstört...

Underbar inläggsrubrik!!!

Jord under naglarna sa...

Å, vackra pärlor och småplantor!

Vi har inte haft några rådjur hos oss sedan vi skaffade hund.

Det måste vara ypperlig kvalité när kängorna har hållit så länge!

Anita sa...

Så fint av dig att ge de stackars rådjuren lite att äta. Även om man suckar när dom äter på växterna i trädgården så gör det ont i hjärtat att se hur svårt dom har det just nu. Jag önskar verkligen att snön går bort snart om inte annat så för de stackars djurens skull.

Kul med skorna :)

Madame C sa...

Grymt snygga spännen på finskorna! Kul att kruktillverkningen verkar funka så bra. Chilin är supersnygg i den outfitten;)
Ha en skön lördagskväll,
C.