08 mars 2010

Sticklingar och frösådder i långa rader

Utanför fönstret är snödjupet forfarande ca 80 cm, drivorna är bortemot 1½ -2 meter.....hiskligt mycket snö! Idag har det varit 5 plusgrader, det töar och droppar från taken.


Mannen min har börjat sätta upp mina fröhyllor. Än så länge är det två fönster som fått upp tillfälliga hyllor, tre till fyra i varje fönster. Jag har många hyllplan, mannen sätter upp dem allt eftersom behov uppstår. En del småplantor har också extraljus uppsatt på sina hyllor. Visst är det härligt när det börjas våras på fönsterbrädorna. Nu ska jag toppa mina fuchsiasticklingar och skola om några chilisar. Må så gott

11 kommentarer:

Inger sa...

Praktiskt med en man som servar.
Första dagen med plusgrader, äntligen.
Ha det gott!

Bea sa...

Samma här, det har gått hårt åt snödrivan idag och det är så kul att det äntligen vänt och våren kan anas :)
Jag väntar på min vintersemester och DÅ skall jag starta min frösådd, inget är som väntans tider.
Ha det gott! /Bea

skogsnuvan sa...

Vilken bra lösning. Det måste jag ta efter. Det lär väl dröja alltför länge innan man kan använda växthuset. Mitt växthus syns inte ens under snön.

Jord under naglarna sa...

Trots att vi nu har vinterns första plusgrader så känns det verkligen som vårvinter ute! Härligt!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Fin utsikt/insikt du har fått! Visst är det härligt med töväder nu.
Eva

Åsa! sa...

Det är så underbart när man ser det växa och töa med för den delen :D

Annika Christensen sa...

Så smart och göra en extra hylla!
Kul att du är med och tävlar.
jag har så mycket att stå i så jag hinnr inte runt till alla.
Men så här mitt i natten hittade jag in till.
Ha det gott
annika

Anita sa...

Vilken snäll man du har. Visst är det härligt att pyssla med sina frösådder. Jag pratar med dom som om dom vore mina barn. Jag har min planteringspyramid och den har verkligen varit bra. Men man behöver ju någonstans att ställa den förstås. Är det andra gången du skolar om dina chiliplantor? Mina är väldigt små och taniga ännu och bara omskolade en gång. Jag testar ju bara med en sort i år (Fish pepper) och det var väldigt få frön så jag har bara 4 plantor. Men, det kan kanske bli en hel del peppar ändå.

Skatan sa...

Tråkigt nog ... mycket tråkigt nog har jag inga "gröna fingrar" alls. Men jag gläds åt allt grönt som börjar spira här och där, inne och ute ... nu när ljuset och våren är på ingående.Andå.

Kram!

billan sa...

Inger:
Skruvdragare och jag går inte alls ihop:)
Här har varit flera plusgrader hela veckan.

Bea:
Smältvattnet riner från taket, det enda trista är att det börjar bli så där slaskigt och svart på backen. Det blir hund-dusch så fort man varit ute på promenad.

Skogsnuva:
Det tycker jag du skall ta efter, det är lång tid kvar tills vi kan flytta ut sådderna till växthuset.

Jord under naglarna:
Det har till och med varit plusgrader på natten här, det skall visst bli lite kallare i morgon. Härligt att våren börjar komma så sakteliga.

Eva:
Sällan har jag längtat tö så våldsamt som den här vintern...

Åsa:
Nu går det undan, både inomhus och utomhus:)

Annika:
Hyllorna är jättepraktiska, snart åker det upp i ännu ett fönster.
Klart man vill försöka vinna ett vackert vykortspaket:)

Anita:
Jag har börjat andra omskolningan av chilisarna, inte hunnit med alla riktigt än. Jag har alldeles för många plantor, vill ha ett par av varje sort. Sedan måste jag ha backupplantor om någon inte klarar sig och några extra till vänner och bekanta.......hopplöst:)
Jag hade två fish-pepper förra året, de gav massor med frukt. God var den också!

billan sa...

Skatan:
Visst är det glädje när ljuset kommer och det börjar grönska.
Du har ju dina magiska skrivarfingrar, de är minst lika mycket guld värt som gröna fingrar:
Kram!