07 februari 2009

Snöbildsförbud

Snöhögarna är det enda som växer i vår trädgård. Idag är det kallsnö som singlar ner och 11 minusgrader. Tänker hålla mig innomhus så mycket som möjligt. Som vanligt är det jag som vaknar först här i huset därefter kommer så småningom katten, hunden och sist mannen. Ni vet han som aldrig får sova ut på grund av att jag "lever om "så mycket på helgmorgnarna.
I morse passade jag på att aska ur kaminen och för att i samband med morgonsvängen med hunden tömma ut det på "askhögen". Man vet aldrig riktigt vad som döljer sig där under snön, och givetvis om finns det en grop därunder kliver jag ner i den.
Begriper inte riktigt hur det går till rent tekniskt, men vänsterstöveln gräver sig ner i djupsnön under staketet, foten som bor där i följer förståss med. Får inte upp stöveln för allt smör i småland. Blir till att lufsa in med en fot bar och en med stövel på. Behöver jag säga att det var kallt. Tog en halvtimme framför brasan innan foten tinade upp. Tog även en lång stund därefter att gräva fram stöveln som snällt väntade utanför.
Dagens läxa: fuska inte genom att gå ut med endast stövlar på fötterna. Skönare att gå i snön i strumlästen än barfota..........
Nu råder i all fall lugnet hos billan........
Pusan ligger framför brasan med magen i vädret, Fridan ligger i soffan med magen i vädret. mannen och jag sitter i våra favoritfotöljer med varsin bärbara i knät och avnjuter dagens första stora latte.
Inga snöbilder idag i denna blogg......
billans låtval: Eldkvarn- Hunger hotell
Må så gott i helgen !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som om ni har det ganska fint? Och du....håll fast vid ditt snöbildsförbud...ta fram sommarbilder från förra året säger en trädgårdsmästare i ett grådisigt Stockholm som har 2 grader varmt. Ha det gott!

billan sa...

Slottsträdgårdsmästaren:
Visst har vi det fint tillsammans djuren, mannen och jag. Försöker glädja oss åt livet här och nu....
Jag skall absolut göra som du säger käre trädgårdsmästare.... gräva i arkivet och söka sommaren som gick.
Tack, jag ska må riktigt gott i helgen:)

Åsa! sa...

Låter underbart med fotöljmys!

billan sa...

Åsa:
Det har varit såååå mysigt:)
Men nu är det dax att hasa upp ur fotöljen, nu väntar en ny arbetsvecka.....