01 februari 2009

Torparlördag

För jag är Torpare jag å jag har de så bra
Jag ligger på soffan för så skall det va
Å gräse de växer å rågen den gror
Sätt på pannan mor, sätt på pannan mor.
Torparvisan- Gunde Johansson


Idag är det tänkt att vi skall få tillbaka TV-bilden på Torpet. För ordning på Torpet skall det va!
Ingen av oss tycker om att vistas ovanför marknivå..... men det blir mannen som får klättra upp på taket. Jag får springa in och ut och rapportera vad som dyker upp på TV-skärmen.
Det går bra för mannen på taket, han tar sig upp utan problem. Skruvar ner det långa antennröret, gamla rostiga skruvar och iskalla fingrar!
Vår plan var alltså att mannen skulle rikta in antennen efter mina bildrapporter innifrån huset.
Mission Impossible för min del, jag hatar fjärkontroller. Lyckas förståss trasla till det.
Inställningskanalen är helt plötsligt borta, kan inte för allt smör i Småland hitta den. Löper in och ut som en toka, får många kloka råd från ovandär...... det hjälper inte mig.
Det blir för stackars mannen att klättra ner igen, han löser snabbt problemet. Det finns tre fjärkontroller på Torpet, jag har förståss tagit fel......
Efter en väldigt lång stund får vi ge upp, inget fel på antennen.
Ingen TV denna helg heller!
Frågan är nu om den ganska nya friboxen har gett upp eller är det nått osynligt kabelbrott eller???......


Efter att ha värmt oss med brasa, sällskapsspel och lite gott tilltugg är det dax att laga kvällsmaten.
Lagom temperatur för att plocka fram grillen!

Värt att notera är att Grillmäsatren är iklädd varm jacka, mössa, vantar och bästa flanellpyjamasbyxorna!!!!!!


Maten blev jättegod Lammkotletter som fått marinera i två dygn i Rauchbier och egenhändigt gjorda Gnocchi med muskot, jalapeno, vitlök och färsk salvia samt persilja.
( recept idé från programmet Sjön suger)
Mycket gott var det!

Inga kommentarer: