23 maj 2009

Lite av varje.

Vid lunchtid brakade ovädret loss, omväxlande regn, åska och sol. Mannen har växlat mellan att spika på uteplatsen och slipa samt grönmåla en trädgårdsbänk i garaget. Jag har grävt gropar alternativt pillat med pelargonerna i växthuset. Vi har varit ute när solen lyst och under tak när regnet vräkt ner......Bänkmålningen fanns ursprungligen på min lista, men jag har alldeles för många projekt på gång för tillfället! Mannen påstod idag att jag verkade vara inspirerad av "den där trädgårdsföreläsaren" på Jamtli, han sa: du hinner knappt gräva färdigt en grop förrän du börjar med nästa! Han syftade på Hannu Sarenström och hans föreläsning -Trädgårsinspiration.
Det skruttiga vädret inspirerade oss till en hederlig matlagningskväll. Det blev hur gott som helst!


Vi inledde med en riktig sparrisfrossa. En tallrik med en liten skål sparrissoppa gjord på vin och grädde, ett par vita sparrisar med riven manchego ( spansk god ost) och parmaskinka. Till det ett glas vitt vin. Det är inte många viner som funkar till sparris, men Kloster Eberbach, ett Riesling är en kanonval.


Därefter en chipotle-whiskymarinerad fläskfilé på grillen. Bakad potatis, bönsallad och ett kryddsmör med jalapeno och majs. En given måltidsdryck till denna kryddiga rätt är en iskall öl.

Vid 22-tiden var det dags för efterrätten, Zabaionne med färska hallon. Dock inte svenska!
Eldkvarn och Neil Young har stått för kvällens underhållning.
Om ca en halvtimme börjar Brottet och Straffet en engelsk deckare på TVn, hoppas bara att det är nya avsnitt.
Imorgon skall gräsmattan klippas och nya gropar grävas.
Gonatt och må så gott!

4 kommentarer:

Inger sa...

Vilken bra kock du är! Tyvärr har jag tröttnat en del på matlagning, men lusten kanske kommer igen. Gillar mest att läsa om mat, och äta gott så klart.

Katarina sa...

Det där lät verkligen inte så dumt!

Ruben sa...

Man blir farligt hungrig när man läser din blogg! Mums! /Ruben

billan sa...

Inger:
Jag mår så himla ott när jag får laga mat, lyssna på musik och smutta på ett glas rött. Men även jag läser mycket om mat. På sängbordet varvas kok och trädgårdsböcker med mat och trädgårdstidningar.

Katarina:
Det var verkligen inte dumt! Riktigt bra gjort om jag får säga det själv.

Ruben:
Det ska vara Gott att leva:)