27 maj 2009

Pär-rosorna


Jag har planterat några hinkar a lá Mandelmann med potatis av sorten SWIFT -skall vara en tidig potatis, nu börjar de små pär rosetterna visa sig. Det är bara till och hoppas att det växer bra under jorden också!


En Rhododendron kan vara precis hur fel eller hur ljuvlig som helst...... Man ser dom ofta placerad på de mest märkliga ställen i trädgården. Trots sitt dåliga rykte är det ändå ett viktigt inslag i min trädgård, utbudet av vintergröna växter är begränsat i min landsända. Hos mig finns det ett flertal sorter, den här vita med rosa knoppar tycker jag mycket om.


Längs hela vår tomtgräns mot lillskogen sträcker sig en ca 7-8 meter bred "gata". För några år sedan var det skog även på detta område. En morgon för ca 5 år sedan vaknade vi av motorsågar och grävmaskiner, de kommunala vattenledningarna skulle bytas ut! I rask takt byttes fina träd ut mot tistlar och brännässlor. Sedan några år bedriver jag en ständig utrotningskamp mot dessa stickande, brännande varelser. Sippor, hundkex, midsommarblommor, rödocka, förgätmigej, hallonbuskar till och med maskrosor och kirskål är tillåtna. Jag tar nån meter i taget, om nått år har jag förhoppningsvis segrat över tistlar och "hetnässlor" som min far kallade brännässlorna för. Jag tänker inte låta mig besegras!

5 kommentarer:

Inger sa...

Fint med egen potatis, du hinner så mycket. Rhododendron är ingen favorit hos mig men på rätt ställe helt OK. Skulle säkert trivas hos mig, har en hel del skugga. Men jag gillar ju rosor bättre och kämpar emot naturen. Tack för din snälla kommentar. Må så gott!

Inger sa...

P.S. Snygg header!

Ingela sa...

Läste precis ditt förra inlägg och sitter och blir riktigt hungrig, mums. Det blir väl sill och egen potatis till midsommar förstår jag?

Härligt med inspiration som sätter fart på grävarlusten, vad duktig du är som tar hand om tistlar och nässlor. Jag städade min planteringsplats igår, där har jag bara skyfflat in allt efter Jamtli. Sorterade krukor och kastade en massa det känns som med grävningen skönt när det är gjort.

Trevlig läsning, tack för idag!
Ingela

Ruben sa...

Jag har fått in tisel i en av rabatterna. I våras trodde jag först det var något fint som fröat av sig, men sedan gick det upp för mig att det var tistel. Undra just var den kom ifrån? Det är inte klokt vad djupt man får gräva för att få bort hela roten!! Antar att den är som maskros, blir en endast liten rotbit kvar, så kommer den igen. Lycka till med din bekämpning! /Ruben

billan sa...

Inger:
Tack:)
Håller med dig om att inget slår rosorna, även jag kämpar på mot naturen med några sorter!

Ingela:
Klart det blir sill och päror på midsommar. Det kanske också dyker upp ett litet barn-barn till "efterätt".
Det har sina fördelar med att bo nära skogen, men det negativa är tistlar och nässlor!
Usch...

Ruben:
Det är ena tuffa motståndare tistlarna, hur jag än gör missar jag ett gäng som snabbt fröar av sig och gör en hel ny armé.
Men jag tänker inte låta mig besegras!