16 maj 2009

Vårmässa på Jamtli

Vi lämnade Torpet vid nio-tiden för att bila de ca fjorton milen till Östersund. Det blev en mycket trevlig dag. Härligt med en vårmässa som inte är så himla komersiell och full av krims krams. Miljön på Jamtli passar mig perfekt, lugnt och fint. Utsikten över Storsjön är magnifik. Jämtland bjöd på lite smågrinig blåst, men inget regn som tur var. Det var jättekul att träffa Ingela som har bloggen Träd gård en , vilka fina grönsaksplantor och pelaronsticklingar hon bjöd på. Trevligt att få en ansikte på en kär bloggvän, hoppas att få träffa henne lite mer nått framöver. Vi lyssnade på Hannu Sarenström´s föreläsning om sina Trädgårsvisioner, han var bara hur inspirerande som helst. En bra dag blev det!


När vi kom vid elva-tiden slingrade sig en lång kö av vårmässebesökare här vid insläppet.


Kanske ett inlägg i debatten om åldringsvården i vårt land!?




Här är mina trädgårdsnykomlingar från Ingela och Träd gård en, verkligen jättefina! Jordärtskockor, sparris och två ljuvliga pelargonsticklingar. Ni känner väl igen hennes egenhändigt tillverkade tidningspapperskrukor? Tack Ingela!




Givetvis måste man ha med sig lite nybakat tunnbröd också. Här åker min kaka in i bakugnen. Varmt och gott var det också i stugan. Mannen och Frida fick stå och huttra ute i snålblåsten medan jag värmde mig hos baktanterna.

Vi tog fjällvägen hem till Torpet förbi Klövsjö. Alltid lika vackert!


Dagens sista stopp blev på kyrkogården, där jag planterade violer på mors och fars grav.

2 kommentarer:

Inger sa...

Jamtli är verkligen ett fint ställe, var där senast för några somrar sedan med POM och övernattade på deras vandrarhem. Det blev en lyckad dag för dig och träff med Ingela och hennes fina plantor. Ett mervärde att veta var plantorna kommer ifrån. Ha det så bra.

Hannu på Langeland sa...

Men varför sade du inte hej! jag vet varför, men ändå...