23 augusti 2009

Bollnäs


Den här brokbladiga pelargonen köpte jag för ca 4 år sedan hos min lokala handelsrädgård. Mycket tålig och blommar rikligt varje år. Jag tror att det är en likadan som Eva, "Med fingrarna i (j)orden" har.

I Susanna Rosen´s Stora Pelargonboken, kan man läsa följande om "Bollnäsen", blomman är enkel och mellanrosa. Bladverket mellangrönt med vita kanter. En gammal sort som odlats länge i Sverige. Påminner mycket om en sort som heter "Leamington". Kanske är det tom samma sort, men det ursprungliga namnet har gått förlorat när vi i generationer har spridit sticklingar.

3 kommentarer:

Inger sa...

Kanske jag skulle haft en Bollnäs pelargon, bor ju ändå i Hälsingland. Tycker sånt är lite kul.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jag tror det är samma, den är väldigt lik, fast mellanrosa är kanske inte på pricken rätt ord på färgen, den är ju ganska skarp, lite åt lila-cerise tycker jag.
Jättekul att få namn på den! Jag tackar så mycket. Och eftersom jag är så förtjust i Hälsingland har jag förstås varit i Bollnäs också!
Eva

billan sa...

Inger:
Klart du ska ha en Bollnäs, kommer när du minst anar det:)

Eva:
Instämmer, cerise är en bättre beskrivning på färgen. Jag tycker också det är kul att ha namn och bakgrund på växterna!
Även jag gillar Hälsingland, är dessutom född halvhälsing!