19 augusti 2009

Påfågelöga.


Ett mål och en önskan i sommar har varit att fånga en vacker Pågågelfjäril på bild. Idag efter lunchpromenaden när jag kom hem till trädgården var den där, hur vacker som helst! Och jag hade otroligt nog kameran runt halsen......


Senaste veckorna har det varit mycket gott om fjärilar i trädgården, har läst att Påfågelögat föredrar blå och röda växter. Vi har som bekant mycket tistlar i omgivningarna och där har jag sett flera, men då givetvis ingen kamera med mig. Idag valde den en solgul maskros, och jag var där:)



Några som jobbar hårt i trädgården är getingarna, det kryllar av dom i stockrosorna. Dom blir så "pollentyngda" att de nästan inte orkar lyfta.

4 kommentarer:

Ruben sa...

Vackert!! Ja, ska man fånga fjärilar på bild är det bäst att hela tiden ha kameran kring halsen. Somliga fjärilar är rastlösare än andra. /Ruben

Åsa! sa...

Så vacker fjärilsbild! Ja, helt underbar!

Inger sa...

Vilken tur att du hade kameran till hands när fjärilen fanns hos dig. Resultatet blev ju mycket lyckat.

billan sa...

Ruben:
Många rastlösa fjärilar har jag följt i sommar, man blir helt fängslad av dom. I vinter skall jag läsa och lära mer om dessa små vänner!

Åsa:
:)

Inger:
Verkligen tur, tror jag skall börja släpa kameran med mig för jämnan. Lite klantigt så gav jag bort min lilla kompakt kamera till dottern nu när hon fick barn. Det är ju lite mer att kånka på med en vanlig systemkamera. men jag ångrar ingte gåvan, hon tar fina barn-barnsbilder:)