10 augusti 2009

Penstemon Whippleanus


Ibland är det spännande att utmana ödet, att testa nått nytt! Jag beställde från Impecta en påse med Penstemonfrön, dom verkade ganska bökiga att driva upp. Grotiden 3-12 månader, sådde dem i januari, täckte dom med snö enligt konstens alla regler. Inte mycket till liv har jag sett i den byttan..... Den hamnade till slut i en skyddad vrå under burspråket på baksidan, glömdes bort. Men idag blev jag riktigt brydd, massor med små fina plantor. Nu har dom blivit ompysslade och fått en bra plats i barnkammaren för att nästa år få komma till sin rätta plats.


Den här bilden har jag lånat från Impecta. Dysterpenstemonen är en ovanlig nordamerikansk sort. Mörkt violetta klockor med djupgrönt bladverk, skall ge ett mystiskt och intressant intryck i perennrabatten eller stenpartiet. Det låter väl bra? Vi får väl se nästa år vad det blir för resultat.

7 kommentarer:

Inger sa...

Läcker färg, hoppas de klarar sig och är så där fina nästa sommar.

cS sa...

Så fina, barnkammare dubbelt upp kan man väl säga :-)

Britt sa...

Men så roligt. När man minst anar det//Britt

billan sa...

Inger:
Jag håller tummarna men det känns länge tills det blir sommar igen!

cS:
Hihi, och båda växer och frodas:)

Britt:
Glatt överaskad blir man!

Ingela sa...

Hej igen!

Ursäkta min frånvaro, nu är kvällarna mörkare och kallare så det blir lugnare med trädgården. Jobbet ja, det är inte så mycket att det är tråkigt eller jobbigt att jobba det är mer att man vill vara ledig mycket mer än man är, eller hur?

Jordärtsskockor var det ja, antingen seeeent på hösten eller tidigt på våren när kälen gått ur marken. För att få skörd igen är det bara att sätta tillbaks en knöl, som potatis.

Kram
Ingela

Ingela sa...

tjälen menar jag förstoss, hjärnsläpp...

billan sa...

Ingela:
Ledigheterna går på tok för fort, önskar ofta att det skulle vara liten annan tidsfördelning mellan förvärvsarbete och fritid!
Tack för jordärtskocksråd, då låter jag dom vara i jorden en tid till.