23 augusti 2009

Monsterängeln


Nu har jag samlat mod, det är dax att visa upp mitt monster. Jag är inte alls stolt över att vara ansvarig för denna jätteängel........ Men jag hade inte hjärta att kapa ner den i våras när den började knoppas och blomma redan i garaget där den vinterförvarades. Den är sju år gammal, den har en kompis till som är lika gammal men som fått växa mer buskigt. Den här bestämde jag mig för när den var liten att jag ville göra till ett uppstammat litet träd. Når nu en höjd av 290 cm, kronan når 150 cm i diameter, trumpeterna är dryga 35 cm långa och stammen ca 7 cm i diameter! För dagen blommar ca 40 trumpeter och hur många knoppar som helst väntar på några veckor till med sol för att slå ut. Sedan kommer vi till det där roliga när mannen skall hjälpa mig få in monstren till sin vinterförvaring, det vågar jag knappt tänka på. Cirkus lär det bli då i billans trädgård!


Nervös är man varje dag på jobbet, när det blåser halv orkan ute. Men peppar, peppar vårt tillverkade tippstöd håller än. ( Vi har förankrat den på en stor trädtrall för att hjälpa monstret hålla balansen, inte så vackert men....)

12 kommentarer:

Lilla B sa...

Har aldrig sett dess like!! Fantastiskt - men jag anar svårigheten med att baxa in den för vinterförvaring.
Jag är djupt imponerad!!!

Inger sa...

Wow! Vilken bjässe. Vad har du gödslat med? Alla fördomar kommer på skam, växterna blir stora i Norrland. Gäller att ha bra takhöjd i garaget.

Hannele på Hisingen sa...

Helt underbart!

Hannele sa...

P.S.
jag förstår inte "tvånget" att kapa allt, du skulle se min mord 1-meters pelargoner..

Thorins Trädgård sa...

Hallå Billan, den är ju galet stor! Vad har du gjort :D

Marit

Åsa! sa...

Fantastisk! Helt fantastisk!

Katarina sa...

Nämen billan - det är ju ett träd!!!

billan sa...

Lilla B:
Du kan ju tänka dig va det doftar i trädgården på kvällarna!
Mannens och mina olika åsikter hörs över nejderna när vi med gemensamma krafter tar in den till vinterförvaring!!!

Inger:
Den får några skedar Crysan ungefär var tredje vecka och flytande blåkorn varje vattning. Behöver ju en hel del näring. för att klara sig i en urna.

Hannele:
Jag tycker inte heller om att kapa egentligen, men jag måste ju försöka få in den till vintern......

Thorins Trädgård:
Galet va ordet, jag har pratat vänligt med den alla år.... :)
Skämt åsido, gödning är A och O!

Åsa:
När änglaran trumpetar på kvällen, då är det sommar.... Doften är makalös!

billan sa...

Katarina:
Träd va ordet! Men ett väldoftande monsterträd:)

Britt sa...

Den var enorm, vilka blommor//Britt

Klimakteriehäxan sa...

Den är ju hur häftig som helst!!!

billan sa...

Britt o Klomakteriehäxan:
Ni kan aldrig tro vilken ljuvlig doft den sprider i hela trädgården på kvällen.