31 augusti 2009

Elisabet från Visby


Den här zonalen kommer från Sutarve handelsträdgård på Gotland. Den kom till mig i mitten av maj i år. Den färdades genom landet inslagen i en gotländsk dagstidning tillsammans med en kopia av ett brev från mannen som äger "orginalet".
Den har funnits i hans hus i Sankt Olofs gränd i Visby. Det var hans mormor som haft pelargonen, hon hette Elisabet och föddes 1887 och dog 1963. Efter hennes död har hennes make och sonson hållit pelargonen vid liv.
Kronbladen på blommorna sitter kvar även när blomman börjat blomma över, så den skräpar inte så mycket.

Färgen kommer bättre till sin rätta mot en annan bakgrund än rött, klantigt av mig!!

6 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Va kul med en historisk pelargon! Grattis till den fina plantan. Hoppas du får glädje av boken du läser ;)
Eva

Hannele på Hisingen sa...

Verkligen kul med blommor med historia.

Åsa! sa...

Så roligt att den tagit sig så bra, trots den långa resan!

Inger sa...

Elisabet har växt bra på en sommar.
Min myrten och buxbom förvarar jag på vintern kallt och ljus, på vår veranda. Där är bara 1½ fönster, men ack så bra. Ha det fint!

billan sa...

Eva:
Hoppas bara att jag klarar vinterförvaringen. Boken är väldans bra:)

Hannele:
Alltid roligt att få veta lite historia, bakgrund.

Åsa:
Sannerligen en lång resa för en liten pelargon, men den verkar må fin fint....

Inger:
Elisabet växer och frodas.
Spännande med din myrten, man blir sugen att testa nästa säsong.

hönsmamman sa...

Hej, letar efter en fin bild på en muurikka att ha i en uppgift till högskolan o tyckte din bild var så härlig. Får jag ta den o använda den? <Det är bara jag o 4 st i min studiegrupp som kommer se den o den ingår i en uppgift som inte kommer bli offentlig.