26 augusti 2010

Annabelle

När jag kom upp i åren och började tycka om "tantblommor" blev jag raskt förälskad i fuchsierna, skönheterna som så förföriskt dansar runt i sina kjolar som små balettdansöser. Först kom Nancy Lou som snabbt fick sällskap av Paula Jane, Annabelle, Göteborgskan, General Monk, Beacon, Blue Angel, ja listan kan göras lång.... Vi hade ett varmt och kärleksfullt förhållande under många år. De växte till sig och blommade rikligare för varje år som gick. Mannen trodde stundtals att jag hade en skruv lös när jag gick runt och småpratade med dom-"hur mår du idag Nancy Lou" och " blev du glad igår Annabelle när de svala sensommarregnet kom"...?
Men som ofta med kärlekshistorier fick även denna ett hastigt slut. Efter vintervilan för ett par år sedan vaknade balettskaran inte upp. Jag grät och svor ve och förbannelse, "aldrig att det kommer en fuchsia in i mitt hus igen". Förra sommaren fanns inte en enda fuchsia hos mig.
Tidigt i våras läste jag ett reklamblad och såg att Plantagen sålde sticklingar bland annat den vackraste av dem alla Annabelle! Jag kunde inte stå emot längre, det är nog så att tiden läker alla sår. Köpte två sticklingar och skaran har under försommaren vuxit till sig med ytterligare några fler.
Den ena Annabellen har fått växa lite buskigt och yvigt, den andra har jag format till en upp stammad. Annabelle är en dubbel vitrosa fuchsia med upprätt växtsätt. Ju skuggigare den står desto vitare blir kjolen.
Jag är förälskad igen!



Knoppen är nära att brista

Annebelle far runt i dansens virvlar. Visst är hon vacker?

Kolla här, man kan smygtitta under kjolen!

6 kommentarer:

cS sa...

En vacker primadonna

Anita sa...

Så vacker hon är Annabelle. Men Billan, du borde väl som jag ha fuchsian "Anita". Hon är väl inte lika vacker som Annabelle men som hon blommar.

Jag har bara två fuchisor. Den ena är just Anita och den andra är Celia Smedley. Celia har dragit iväg och är över en meter med massor av blommor. Det är inte dåligt med tanke på att hon bara var en liten stickling förra våren. Men nu blev jag sugen på Annabelle jag också.

Inger sa...

Min 'Annabelle' gick hädan förra sommaren. Har inte skaffat nån ny.
I år har fuchsiorna inte varit särskilt fina, tyvärr.

skogsnuvan sa...

Precis så blev det för mig. Jag hade 3 fina i källaren på vintern och dom levde och växte i många år och blev bara finare och finare och så dog dom en efter en. Jag har inte skaffat nya men när jag ser dina blir jag sugen igen.

Skatan sa...

Jag kunde inte heller låta bli att bli förälskad när jag såg dina blommor och vet att jag sett såna förr som jag blivit kär i då ... men vad de heter det vet inte jag och har alltid så svårt att lära mig ... Vad är det för feeel?

Kramar!

Britt sa...

Så bra skrivet. Känner likadant hade för två år sedan flera st men de klarade inte vintern så året dår på hade jag inga men i år finns det några st igen//Britt