28 augusti 2010

Lyskväll

Stugsista eller villavslutning, från början en finsk tradition som på senare år vuxit sig stark längs norrlandskusten. Firas den sista lördagen i augusti. Man bommar igen sommarstugorna och tar farväl av sommaren genom att tända marschaller och eldar vid strandkanten. Traditionen har nu spridit sig in i landet och i år är det premiär för Ljungandalens lysnatt. Kl 20.30 ikväll tänds eldar längs hela Ljungan från Viskan i öster till Haverö strömmar längst i väster. Mannen och jag stannar hemma på torpet i Haverö och har vår egen lyskväll med brasa och ljus. Och vi tänker inte stänga torpet för säsongen, här är det öppet året runt.

9 kommentarer:

Lilla B sa...

Vilken fin sed!

Inger sa...

Lyskväll är mysigt men vi håller oss också hemmavid i kväll. Har ätit din squaschlasagne, jättegod:)
Ha det bra!

Bea sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bea sa...

En vacker tradition som avslutning på sommaren, med eldar och marschaller.
Hos oss är det väldigt utbrett, trots att man inte har en sommarstuga lyser man upp i trädgårdarna :)
Vackert och mysigt!
Må gott! /Bea

PS Det var jag som raderade komm. - skrivfel.

skogsnuvan sa...

Låter som en fin tradition med lyskväll. squaschlasagne låter gått. Jag har massor med squasch i växthuset men vet inte riktigt vad jag ska göra med dom.

Beppan sa...

Ny sed för mig - har aldrig hört talas om den... Låter trevligt.
Verkar bara vara nog så tidigt att ta adjö av stuglivet. September kan vara nog så härlig, fast kanske inte i år...

Åsa! sa...

Här hade de lyskväll vid Kovik för första gången, tyvärr rann orken ur mig så jag kom aldrig dit.

billan sa...

Lilla B:
En lagom, kravlös sed tycker jag:)

Inger:
Skönt med egen lyskväll också!
Kul att du gillade receptet....

Bea:
Mycket fin sed, men jag tror att den fortfarande är ganska okänd här i landet.
Ha det gott!

Skogsnuvan:
Gör en lasagne vettja;)

Beppan:
Jag har väntat hela augusti nu på att sommaren skall komma tillbaka, men icke då! Hoppas verkligen på lite septembervärme, men det ser ganska mörkt ut...:((

Åsa:
Ibland är det bara så att man mår bäst i soffhörnan:)

ANNA-LYS sa...

Lysande idé!