26 augusti 2010

Squashlasagne

Alla som odlar sin egen squash känner igen problemet med att så här på sensommaren hinna skörda och ta rätt på dom innan de blir stora som taxar. Igår gjorde jag en lasagne, en jättegod favoriträtt som uppskattas av såväl stora som små.


Jag har inga exakta mått och mängder, men ungefär så här gör jag min goda lasagne av squash.

¤ 2 mellanstora squash ( ca 700gram, skall räcka till tre lager i formen)
¤ 1 gul lök
¤ vitlök
¤ chili efter behag
¤ 500-600 g köttfärs
¤ krossade tomater
¤ lagerblad
¤ oregano o basilika
¤ 1.5-2 dl grädde
¤ riven ost
¤ olivolja, salt o peppar.

Börja med att dela squashen på längden, ca 3-5 mm tjocka skivor. Lägg ut dom på en handduk och strö över salt så att vätska dras ur.

Under tiden gör du köttfärsröran. Hacka vitlök, chili och gul lök o fräs i olivolja. Bryn färsen. Tillsätt krossade tomater, lagerblad, en gnutta socker och torkade örter. Puttra ihop och smaka av med salt och peppar.

Ta fram en ugnsform, torka av saltvätskan från squashen och lägg ett lager i botten på formen. Varva sedan köttfärs och squash. Översta lagret skall vara squash, häll på grädde och rikligt med riven god ost. Gratinera i 225 graders ugn ca 20-30 min.

Till matlagningen rekomenderar jag ett glas rött eller ett glas iskallt vatten smaksatt med något gott från trädgården tex gurka, hallon eller rosor. Och lite god musik därtill tex Elvis Costello- "She"

5 kommentarer:

Anonym sa...

när var middan klar sa du ?? ;)

åsa b

Unknown sa...

Tack för härligt recept. Låter som något barnen här skulle gilla!
Ha det gott,
Charlotta

Åsa! sa...

Det låter smarrigt, det ska jag minsann testa här hemma!

Inger sa...

Tack för ett kanonrecept, passar mig som försöker undvika kolhydrater.
Ha det bra!

Jord under naglarna sa...

Tack för tipset! Jag har gjort inlagd squash. "Det var faktiskt ganska gott" sa tioåringen och det tog jag som ett bra betyg! :)