14 augusti 2010

Hamrafjäll

Våra svenska fjäll har alltid betytt mycket för mig. Där har jag vandrat och filosoferat, fått knäskålen ur led gånger flera, lidit och njutit... Men mest av allt samlat kraft och blivit hel igen när livslinan man balanserar på blivit för slak. Kände för ca en vecka sedan att nu är det dax, och mannen och jag har nu tillbringat några fina dagar i Hamrafjäll, ca 2,5 mil väster om Funäsdalen, ett par km från norska gränsen. Underbara turer dagtid på fjället och god mat, vila och återhämtning i fin stuga på kvällstid. Här samlar jag kraft minst två - tre gånger per år, fjällen är mitt andningshål i tillvaron.
Klicka på bilderna och njut av vår vackra fjällvärld.


Lycka är att ligga på en fjälltopp och titta på molnen.

Oändligt vackert

Trots att fjällhedarna är så karga är fågellivet rikligt, det finns inte bara ripor.....


Om du klicka på bilden så ser du en stuga där bland björkarna med Anderssjön i bakgrunden. Den har jag önskat mig många gånger, tänk att sitta där i total tystnad mitt i allt det oändligt vackra........

Brusande vatten och skiffer, visst är det vackert?




Frida njuter i fulla drag.

Frida är en gammal hund nu, 11 år och börjar bli gråhårig som matte. Passar på att ta en tupplur i väntan på att lunchen skall bli klar, ostmackor och KORV........


25 grader och sol, kan det bli bättre. Jag skrek rakt ut över heden när mannen sa, "de kunde gärna få vara lite kallare"..... Det var det värsta jag hört idag!!!!!!!


Det är trappor avsatser upp med hela Anderssjöfallet, och det är många steg vill jag lova. Vi går sakta i Fridas takt. Som tur är har den gamla hunden inga besvär från höfter och leder, hon är bara en gammal och trött vovve som njuter av fjäll livet och som går i sin takt.







Hamrafjäll kallas även för "blomsterfjället", där finns en otrolig artrikedom och många vandrar den sk blomsterleden under högsommaren.

Här tycker man inte att det är inte lönt att ta in skotrarna, sommaren är kort........

15 kommentarer:

Katarina/Kollitott sa...

Så fantastiskt vackert! Och så skönt det låter att låta den gamla vovven bestämma takten!

slottis sa...

Så vackert!

Anonym sa...

Så underbart vackert och som alltid första klass på bilderna KRAM Anita S-s

Mira sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mira sa...

Tack för en fin skildring av er härliga fjällsemester. Skön för både två- och fyrbenta vandrare. Som alla fick... korv!?

(Jag skrev SKIDRING istället för skildring, men det är väl ändå fel årstid! Var gör man förresten i en skid-ring? Åker runt, runt?)

Britt sa...

Oj vilka vakra bilder känner lugnet//Britt

Inger sa...

Fjällen på sommaren, så härligt och avkopplande och att röra på sig är väl alltid rätt, man mår så bra efteråt.
Ha det gott!

Bea sa...

Härligt, härligt! Vi funderade om vi skulle välja fjällvandring eller solvarma klippor på vår minisemester i veckan och det blev det senare pga svårighet att finna övernattningar med hund.
Underbara fjällbilder!
Må gott! /Bea

Jord under naglarna sa...

Vackert!!!

Så mycigt den lilla stugan ligger och det är klart att skoterägaren längtar bara efter snö - helst i september... :)

Anonym sa...

Så underbart vackert ... Jag gillar också att vandra om jag får gå i min egen takt som Frida ...pausa, njuta av utsikt och vatten och ... njuta ännu mera.

Jag förstår att du vederkvicker dig där ...

Kramar!

Anonym sa...

Det är jag som har skrivit kommentaren om att du "vederkvicker dig" ... som blev anononym.

Kramar

Skatan!

Åsa! sa...

Så vackert Billan! Så annorlunda mot det landskap jag är van vid. Vi brukar tala om det ibland, att prova på fjällvandring. Har du några tips om man är helt ovan?

Lilla B sa...

åh, så härligt det ser ut! Och inte gör det ont att ligga och vicka på tårna heller, skulle jag tro.

skogsnuvan sa...

När man ser det så här i sol ser det ju fint ut.
Jag har gått på fjällen några gånger och varje gång har det varit mygg,bitande vind stenigt och ödsligt och ingenting att titta på men som sagt Jag har väl haft otur.

billan sa...

Alla:
Tack för alla fina och uppmuntrande kommentarer, det värmer!
Kram!