21 augusti 2010

Växthusrapport

I växthuset trängs tomater, chili och gurka. Jag har inga odlingsbäddar i växthuset utan allt odlas i krukor, utom vinrankan förstås som är nergrävd i backen sedan många år. Tyvärr bjuder inte "zilgan" på speciellt många klasar i år. Förra sommaren skördades mängder av druvor och nästan inga tomater. Det verkar omöjligt att få till både och......:(
Den här helgen ska jag klippa bort det mesta av blad och blommor på tomaterna så att de får så mycket ljus och chans att mogna.


Många olika sorters chili odlas som kommer att hjälpa till med att hålla värmen i vinter. Det här är en för mig ny sort, min märkning säger att det är en Habanero Lemon men mysko att frukterna på plantan ser så olika ut??.... vi får väl se i sinom tid vad det är för sort!


De må plommontomaterna och körsbärstomaterna Sungold och Gardeners delight har frukt i mängd. På grund av platsbrist har fyra Sungoldplantor fått flytta ut på friland.


Eftersom vi målade om växthuset i våras fick plantorna vänta på tok för länge på att flytta ut i "glashuset". Det har gjort att den fula men ack så goda Brandywine ännu inte börjat rodna, men det hinns nog med.


Gurkor i långa rader. Jag har tre plantor och har tappat räkningen på hur många gurkor som skördats. Inte mycket som slår en god och solvarm egenodlad växthusgurka.

Må så gott och ha en skön helg!

7 kommentarer:

Ingela sa...

Fina gurkor, ibland kan det bli lite väl många...
Ska kanske också liippa bort en del blad för att släppa in lite ljus. Vad gör du med all chilli? Tycker det är svårt att använda i mat, blir så himla starkt.

Kul att Jämtland äntligen dök upp!
Kram

skogsnuvan sa...

Wao vilket växthus. I mitt växer bara schosh (felstavat jag vet) både gröna och gula och potatis. Jag har växthuset för skuggigt så tomater hinner aldrig mogna.

Åsa! sa...

Egenodlad gurka går inte att jämföra med köpt, så mycket mera smak!

Inger sa...

Lyckliga du, egenodlat = bäst!
Sköt om dig:)

Beppan sa...

Lycka är att njuta av egen skörd... Tyvärr tomt i mitt växthus denna sommar.
Vad gör du med chiliskörden? Fryser in eller torkar??

Jord under naglarna sa...

Det är lycka att få skörda sina egna tomater och annat!

Konstigt med chilisarnas form? Jag har en ny sort i år och de tar väldigt god tid på sig att mogna, men de är stora och fina.

Tove Janssons visa är så fin!

billan sa...

Ingela o Beppan:
Jag torkar det mesta i ugnen. Resten delar jag mitt itu och fryser med fröhus och allt. Tyvärr tappar chilin i styrka när den fryses men annars funkar det bra.
Jag använder chili mest varje dag olika sorter= olika styrkor:) Det finns många sorter som inte alls är så starka.
Och Ingela,ingen Jämtland...det var den rosa:) Kram!

Skogsnuvan.
Växthuset är litet, men naggande gott:) Squash är mumsigt och bra, fast jag har mina ute på friland. Tyvärr endast gröna i år.....

Åsa:
Underbart gott, men nu hinner vi knappt äta upp eftersom det kommer nya.

Inger:
Inget går upp mot egenodlat, men man skulle ha mer tid att hålla på.....:(
Ta hand om dig du med:)

Jord under naglarna:
De heta sorterna tar ofta lite längre tid på sig, ibland har jag tom fått ta in en del på fönsterbrädan i väntan på att de skall mogna.... Men kors vad mycket tomater det blir i år!!!