06 augusti 2010

Blomstertobak

Nu har vi kommit en liten bit in i augusti, kvällarna är fortfarande ljumma och skymningen är vilsam. Vi äter för det mesta utomhus och har inte alls någon brådska in. Tobaksblommor och änglatrumpeter sprider en ljuvlig kvällsdoft runt "bodegan". Ler lite för mig själv åt den vita tobaksblommans sällskap, meningen var att den skulle samsas med blå jätteverbena i sina stora urnor. Har även drivit upp månskensnepeta, både verbenan och nepetan har flikiga blad. Inte speciellt lika blad, men tillräckligt lika för att jag skulle röra till det:( I urnorna växer nu vit blomstertobak och cremevita nepeta och i perennrabatten stoltserar den blå jätteverbenan!!! Får väl rätta till mitt misstag och gräva ner nepetan framåt höstkanten.



Snart helg, solen lyser och ikväll skall mannen och jag på konsert med Ulf Lundell och Takida.
Må så gott och ha en skön helg!

9 kommentarer:

Britt sa...

Hoppas att ni får en trevlig helg//Britt

skogsnuvan sa...

Mina änglatrumpeter har bara knoppar ännu men det är en av mina favoritblommar. Jag gillar blommor som blir stora och mäktiga och doftar gott och det gör dom verkligen.

Inger sa...

Ibland blir det fel men vitt och vitt är väl snyggt.
Hoppas du hade en kul kväll igår.
Ha en bra dag! Kram!

Skatan sa...

Ni kan inte få annat än en bra kväll ... i det sällskapet. Ulf Lundell och Takida!

Du fick mig också att tänka på min svärmor som varit död i minst tjugofem år. Hon hade alltid tobaksblommor i rabatten här på Femöre och jag kommer ihåg att de doftade gott. Har nästan inte "mött" dom sedan dess.

Kramar

Åsa! sa...

Låter som om du njuter utav dina lediga stunder! Hoppas kvällen blev lyckad.

Unknown sa...

Åh, det lät som en helg man skulle kunna stå ut med;)
Ha det gott,
Charlotta

Inger sa...

Jo, det är likadana fiskar som på Kärleksstigen, konstnären är Margot Öjemark Wiik.

Anita sa...

Tycker det där med vitt och cremevitt låter snyggt. Skulle passa i mitt Månskensland :)

Så härligt du beskriver doftkvällarna i "bodegan". Sommarens dofter är något man verkligen tar med sig in i hösten och vintern. Min största doftkälla just nu ute är änglatrumpeterna. I uterummet har jag en trumpet som vilat lite inför nästa blomning. Räknade till ca 50 knoppar igår. Tänk när dom slår ut. Då tuppar man väl nästan av.

Hoppas du fick en härlig kväll i Uffes och Takidas sällskap och fortsätt att njuta av de sköna augustidofterna.

billan sa...

Britt:
Tack, den har varit en skön helg!

Skogsnuvan:
Jag var tvungen av utrymesskäl att beskära dom rejält så blomningen har kommit igång sent här med. Vi får hoppas på en lååång sensommar o höst så vi får känna doften länge:)

Inger:
Jag är väl lite yrkesskadad, får lätt sjukhuskänsla om det är för mycket vitt:)

Skatan:
Jag älskar dom här stora vita tobaksblommorna, doften sprider sig ända in om kvällarna.....
Kram!

Åsa:
Jag har njutit och mått gott!

Charlotta:
Helgerna går bara så förtvivlat fort:)Ha det gott du med!

Inger:
Tyckte väl att jag kände iden fiskarna, dom är hur läckra som helst.....

Anita:
Det gäller att samla på sig doftminnen så vi klarar den långa vintern.... 50 knoppar....då kan man lätt bli däckad:)