29 september 2009

Aurora Borealis 2

Dax för de nya bloggårets första inlägg. Ofattbart hur fort ett år kan gå, mycket har hänt-både smått och stort, sorg och glädje. Många trevliga och inspirerande människor har jag mött, mycket har jag lärt. Jag kommer med glädje att fortsätta besöka era fina bloggar, hoppas att ni fortsätter titta in hos mig med ibland.
Idag får det bli lite blandat av det som jag från början tänkte mig att blogga om.
Trägård, mat, musik och lite annat.........


TRÄDGÅRD:
Växthuset översvämmas av mina älskade chiliplantor, jag måste börja skörda dom innan det blir alldeles för svårt för dom ute i växthuset. Även om stödfläkten går på nätterna så börjar det bli en aning kallt om deras fötter.......ikväll tog jag in några röda jalapenos - goda till det mesta , svarta o röda tjeckoslovakian black som är vansinnigt goda till rotfrukter, fenir- rostas i ugnen med lite god olivolja och salt, hungarian wax- mycket användbar, varierar i styrka beroende på färg / mognad, ljusgrön, gul, orange och röd....används praktiskt taget dagligen i billans kök.



MAT:
Vi har plockat trattkantareller och gjord en helt makalöst god soppa spetsad med lite sherry...

MUSIK:
Till matlagningen lyssnade vi på en jazzsångerska som heter Melody Gardot- här med låten Baby I´m a fool. Hon medverkade i Skavlans talkshow i fredags och berättade där sin livshistoria. Om hur hon vid nitton års ålder blev påkörd av en bil när hon var ute och cyklade. hon fick svåra skador i huvud och höftbensfrakturer. Som en följd till detta drabbades hon av svårigheter med talet. Under sin långa sjukhusvistelse gick hon i musikterapi och började skriva egna låtar. Hon sjunger, spelar piano och gitarr, släppte sitt första album på ett independentbolag 2006.



"LITE ANNAT":
Det är mörkt nu på kvällarna i "Bodegan". Änglarna har slutat trumpeta och sprider inte längre sin väldoft. Ett par pelargoner, muurikkan, grillen och fritösen står kvar. Under årens lopp har det varit många trevliga sammankomster där, såväl stora som små. Jag kommer inte ihåg vem som döpte vår veranda, men det hände sent en sommarnatt efter mycket god mat, ganska många flaskor rött, sång och skratt. Nån började leka sällskapsresan och Peppes Bodega - namnet på "haket" var givet: "Affes Bodega"........Sonen har till och med gjort en fin smidesskylt så att alla skall hitta dit:)

5 kommentarer:

Inger sa...

Jag gillar din blogg och ser fram emot nya inlägg under andra bloggåret (nytt ord för mig). Låter så mysigt med billans kök och allt vad det kan innehålla. Jag fastnade för Melody Gardot då jag såg henne på Skavlan. Så det fanns en koppling mellan din bodega och Sällskapsresan, ofrivilligt kommer associationen upp.
Ha det gott!

Åsa! sa...

Ser fram emot det nya bloggåret med dig Billan!
Soppan såg riktigt god ut!

Ingela sa...

Trädgård, familj, vänner, musik, mat och dryck, livet i ett nötskal.

Vi ses snart igen!
Ingela

Inger sa...

Tror det blir bäst om bollnäs-pellisen får övervintra hos dig. Kan jag ha någon pelargon som du är intresserad av?

billan sa...

Inger:
Visst var hon bra, Melody Gardot?
Bodegan är fin fin:)

Åsa:
Väl mött!
Soppan var supergod.

Ingela:
"Det ska va gott att leva, annars kan de kvetta"
Ses snart!

Inger:
Den får bo kvar här i vinter, du har säkert hur mycket fint som helst i utbyte. Vi ses till våren:)